top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited.jpg
Search

Brändiviestintä / kattava tietopaketti viestinnän suunnitteluun

Omakohtaisesta kokemuksesta, että varsinkin ensimmäisen yrityksen perustamisen kohdalla sitä on hieman ulapalla kaikesta tiedon määrästä ja myös lukuisista muiden yritysten lähestymisyrityksistä. Olen itsekin ollut samassa tilanteessa uuden yrityksen kanssa jo kolmesti ja tavoitteeni tällä kirjoituksella on auttaa sinua ja yritystäsi onnistumaan alkutaipaleella, jossa rahaa yrityksesi kassaan ei vielä ole mahdollisesti päässyt kertymään - mutta kuitenkin, jossa välttämättömät toiminnot sen kerryttämiseksi tulisi olla vähintäänkin suunnitteilla ellei jo työn alla. 


V E R K K O S I V U T


Koska uusi yrityksesi tarvitsee asiakkaita, tarvitsee potentiaalisten ostajien myös löytää yrityksesi luokse. Mitä mieleenpainuvampi ja erottautumiskykyisempi nimi sekä mitä kohdennetummat markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet, sitä paremmin autat asiakkaitasi muistamaan yrityksesi myöhemminkin. Älä lannistu, vaikkei alun myyntityö vielä johtaisikaan varsinaisiin asiakassuhteisiin - muista, että tärkeää tässä kohtaa on kaikki näkyvyys, jota voit saada yritystäsi kohtaan! Myynnin ja markkinoinnin tueksi onkin yrityksesi alkumetreiltä saakka hyvä olla olemassa jokin "käyntikortti", johon ohjata potentiaaliset asiakkaat. Tätä palvelemaan ovat verkkosivut yrityksesi uskottavuuden ensimmäinen tukipilari ja siksi myös se tärkein käyntikorttisi - myös hakukoneiden näkökulmasta. Verkkosivuihin kannattaa satsata ja samalla hoitaa pari muutakin kärpästä pois alta.



Yrityksen verkkosivut, verkkosivut yritykselle turku, edulliset verkkosivut turku, wix-verkkosivut


V I E S T I N T Ä S U U N N I T E L M A &

3 X MITÄ, MIKSI, MITEN?


Muutamia kysymyksiä, joita aloittavan yrityksen/yrittäjän kannattaa kysyä itseltään tässä kohtaa:


  • mikä on yrityksesi / brändin kilpailuetu verrattuna muihin? teetkö jotain, mitä muut eivät ole vielä keksineet? tai minkä valitsen ottaa markkinointiviestini kärjeksi erottautuakseni muista saman alan yrityksistä. Vahvalla viestillä erottaudut joukosta myös, mikäli kilpailijoita on paljon. Muista kuitenkin, että viestisi jää kuulematta mikäli sen edistämiseksi / tueksi tarkoitettua viestintää ei toteuteta pitkäjänteisesti.

  • tämä on tärkeä, tai itseasiassa tärkein - se on yrityksesi olemassa olon oikeutus eli asiakkaat. Kysy itseltäsi mikä on markkinarakosi? ja ketkä ovat potentiaaliset ostajat - keitä haluat viestinnälläsi puhutella?


ASIAKASYMMÄRRYKSEN tulee ohjata kaikkea markkinointiviestintää ja sen unohtaminen syö markkinoinnin tehokkuutta.

  • brändin arvolupaus / MIKÄ? Arvolupaus on viestintäsi punainen lanka, se auttaa sinua kirkastamaan tavoitteitasi ja luo pohjan, jonka päälle eri viestinnän keinot rakentuvat.


    -> Arvolupauksen tulee olla johdettu valitusta kohdeyleisöstä käsin.


  • markkinointiviestinnän eli keinot / MITEN? jaetaan esimerkiksi seuraaviin: mainonta, verkkomarkkinointi, henkilökohtainen myyntityö, PR, suoramarkkinointi ja myynnin edistäminen...


    -> Viestinnän keinot tulee olla johdettu valitusta kohdeyleisöstä käsin.


  • kysy MIKSI asioita tehdään tietyllä tavalla ja miten kyseinen tapa toimii? MIKSI jokin ei toimi? kriittinen tapa tarkastella omaa tekemistä, kirkastaa viestinnän keinoja ja tavoitteita sekä myös muuttaa suuntaa tarvittaessa luo onnistumisen edellytyksiä tänään, ja huomenna.


-> Miksi asiakkaat todella valitsevat ja ostavat meiltä?


Siksi paras ja tärkein vinkki, jonka voin aloittavalle yritykselle antaa on muistutus siitä, että asiakas tulee aina ensin. Unohda törkeän hyvät myyntispiikit ja liiketoimintaideat - ilman ostavaa asiakasta, eivät ne ole mitään. Tämä on asia, jonka moni yrittäjä, itseni mukaan lukien, olen oppinut kantapään kautta.


B R Ä N D Ä Y S


Yrittäjyyden alkutaipaleella, mm. näiden edellä mainittujen asioiden pohjalta lähdetään rakentamaan lisäksi yrityksen uniikkia brändiä. Brändin tarkoitus on erottaa omasi muista, tukea yhdenmukaista brändiviestintää sekä brändin arvoa, rakentaa kestävää konversiota ja puhutella kohdeyleisöäsi oikeilla asioilla - jotka puolestaan johtavat oikeiden asioiden tekemiseen ja myöhemmin toteutumiseen.


onnistuneella brändäyksellä välitetään tarinaa yrityksesi arvoista, jotka puhuttavat tavoiteltua kohdeyleisöä.


Brändäys, yrityksen brändäys, konseptointi, brändiviestintä, viestintä ja markkinointi


Pohtiessasi näitä liiketoimintasi kannalta merkittäviä asioita, teet kenties liiketoimintasi menestyksen kannalta kriittisiä havaintoja, joita ei tule myöhemmässäkään vaiheessa unohtaa tai jättää taka-alalle. Isoin moka onkin unohtaa asiakasymmärryksen merkitys, jonka tulisi ohjata kaikkea yrityksen toimintaa aina markkinointiviestinnän keinoista viestinnän lopulliseen muotoonsa saakka. Tähän voi olla myös asiantuntija-apu paikallaan. Esimerkiksi meiltä saat kattavan markkinointiviestinnän ja brändiosaamisen käyttöösi juuri siinä määrin mitä koet tarpeelliseksi. Älä epäröi kysyä lisätietoja. Ota meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä esimerkiksi täältä.


Kestävää menestystä liiketoimintaasi ja kaikkeen tulevaan toivoen,


xx Laura Salo


luova yrittäjä ja toimitusjohtaja, markkinoinnin KTM



Yrityksen verkkosivut, verkkosivut yritykselle turku, edulliset verkkosivut turku, wix-verkkosivut, 3hugs Oy, 3hugs.fi, brändäys, brändiviestintä, konseptointi markkinoinnissa




 
 
 

Comments


bottom of page