- Oct 27
- 2 min read
Updated: Nov 7
Brändiruno® - Mikä fresh tuulahdus uutta osaamista ja tunnetta mainosalalle. Mitä brändiruno® taas ei ole? Tässä blogisarjassa käsittelen 3 ennakkoluuloa tai käsitystä liittyen brändirunoihin, joista ensimmäisenä pureudun brändirunojen sekä tekstintuotannon eroavaisuuksiin.
MITÄ EROA ON BRÄNDIRUNOLLA JA TEKSTINTUOTANNOLLA / COPYWRITING SISÄLLÖLLÄ?
Brändiruno® ei ole pelkkä teksti, vaan strateginen ja luova ydintuote, jonka avulla yritys voi:
1 // löytää ja kirkastaa brändin uniikin äänensävyn (tone-of-voice)
2 \\ tiivistää strategisen ydinviestin tunnepitoiseen muotoon
3 // käyttää samaa runoa tai sen johdannaisia eri kanavissa (mainosvideo, audiomainonta, printit, digitaaliset kanavat, somesisältö, sisäiset kanavat jne.)
Brändiruno® on siis enemmän rinnastettavissa brändistrategiaan, mainoskonseptiin tai mainostekstin suunnittelukonseptiin kuin pelkkään tekstintuotantoon tai copywriting-sisältöön.
👇🏼 Tekstintuotannon ja brändirunon ydinerot kiteytettynä:
TEKSTINTUOTANTO VS. BRÄNDIRUNO®
Tarkoitus & Vaikuttavuus:
> Tekstintuotanto viestii, informoi ja ohjaa
> Brändiruno® koskettaa, pysäyttää ja jää mieleen — se herättää tunteen, joka tekee brändistä aidosti koskettavan.
💡Runo ei ainoastaan kerro mitä yritys tekee, vaan miksi se on olemassa.
Tyyli:
> Tekstintuotanto tavoittelee selkeyttä ja informaatiota.
> Brändiruno® tavoittelee tunnetta, rytmiä ja muistijälkeä.
💡 Sanojen rytmi on tunneviestinnän ydin.
Muoto:
> Tekstit rakentuvat rakenteesta ja lauserakenteista
> Brändiruno® rakentuu rytmistä, toistosta ja lyriikoista.
💡 Runomuodossa sanat alkavat soida. Ne eivät vain välitä informaatiota, vaan herättävät muiston, visuaalisia mielikuvia ja/tai oivalluksia. Brändirunon® avulla brändin kieli / tone-of-voice muuttuu sanoista kokemukseksi.
Käyttötarkoitus:
> Tekstintuotanto on usein kanavakohtaista (verkkosivut, some, esitteet)
> Brändiruno® toimii brändiviestinnän strategisena ytimenä, josta muut sisällöt voivat syntyä.
💡 Lyhyesti: Tekstintuotanto kertoo tarinan – Brändiruno® tekee siitä tunnepitoisen kiteytyksen, jossa luova konsepti kohtaa brändin strategisen ytimen.
Tekstintuotanto kertoo tarinan – Brändiruno® tekee tarinasta tunnepitoisen kiteytyksen, jossa luova konsepti kohtaa brändin strategisen ytimen.
Mitä ajatuksia tai kysymyksiä brändiruno® herättää sinussa? Selvensikö tämä ainakin osittain ajatuksiasi brändirunoista? Mitä tai mistä haluaisit kuulla lisää? Seuraavassa kirjoituksessa pureudutaan lähemmin brändirunojen ja mainoksissa käytetyn melodisen lyriikan / mainosmusiikin eroavaisuuksiin.
~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~
3hugs xx Laura,
KTM, yrittäjä, lastenkirjailija-runoilija, brändien tarinallistaja ja brändirunoilija

#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä #tunneviestintä #merkitykset

































