top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited_edited.jpg

nappaa uusimmat brändivinkit suoraan sähköpostiisi - ja tiedät mistä huomenna puhutaan. #huomisenmarkkinointia

Ihanaa! Kohtaamisiin! xx Laura

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku

GOES SOCIAL

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku
Search

Miksi runomuotoinen kerronta toimii brändiviestinnässä?


Runous tarjoaa syvemmän emotionaalisen resonanssin kuin perinteinen mainosteksti. Se puhuttelee tunteita, muistia ja mielikuvia, mikä taas vahvistaa brändin identiteettiä ja erottuvuutta.


Nykyisessä mainoskentässä, jossa ihmiset ovat helposti immuuneja perinteiselle myyntipuheelle, runous voi toimia ihmisläheisenä väylänä, jossa mainoksen katsoja/kuulija/kokija reagoi elämäntapaan tai tunteeseen, ei pelkkään tuotemyyntiin. Siispä kun runoutta käytetään markkinoinnissa, sen täytyy olla autenttista – brändirunon® ei pidä tuntua teennäiseltä vaan sen tulee resonoida kokijassa.


Brändirunot® sekä runomuotoinen mainonta maailmalla (“poetry advertising”)


Onko sellaista? Ei ehkä nimenomaisella termillä, jolle ei suoraan löydy englanninkielistä vastinetta, mutta näyttöä tehokkaasta kampanjoinnista sekä mainetta niittäneistä mainoskampanjoista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.


Näyttöä tehokkaasta brändiruno® kampanjoinnista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.

Esimerkkejä:


  • Nike ja Levi’s: Esimerkiksi Levi’s on käyttänyt Walt Whitmanin runoutta brändin tarinankerronnassa. Nike on käyttänyt lisäksi vapaamuotoisia, slam-tyylisiä runoja itsensä voimaannuttamiseen ja identiteettiin liittyvässä viestinnässä.


    Kurkkaa Levi´s “Go Forth” -kampanjamainos (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=yVisTfbVSFE ja

    Levi´s - OPioneers! - osa “Go Forth” kampanjakokonaisuutta (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=HG8tqEUTlvs


  • Coca-Cola “The Wonder of Us” (2018) – alkuperäinen runo Becca Wadlingerilta (mainostoimisto Wieden+Kennedy)


    Kurkkaa Coca-Colan vuoden 2018 Super Bowl -mainos:

    https://www.youtube.com/watch?v=yvwjxcVdges


  • Burma-Shave: Erottautui kilpailijoistaan ja tuli tunnetuksi ainutlaatuisesta mainoskampanjastaan. Yritys asetti maanteiden varsille sarjoja humoristisia, runollisia kylttejä, jotka lukija saattoi lukea kulkiessaan ohi. Tämä jo historiallisen brändin toiminta osoittaa, että runomainonta ei ole uusi, vaan klassinen idea.


  • Louis Vuitton (mainostoimisto Ogilvy Paris):


    Katso vaikuttavan hieno referenssi runoudesta mainonnassa:

    https://vimeo.com/46427889


Tämä runo on ollut kunnianosoitus runoilija Yasiin Beynilta ja kalligraffitisti Niels Shoe Meulmanilta Muhammad Alille. Se on ollut osa isompaa kampanjakokonaisuutta, jossa toistuivat teemat: "Dream," "Float" ja "Life". 



Soveltuvatko brändirunot siis myös englanniksi?


1 // Ehdottomasti kyllä — ja sillä voidaan saavuttaa erottuvuuden lisäksi kilpailuetua myös kotimaan markkinassa. Englanti on globaali kieli, joten brändiruno®, joka toimii englanniksi, voi skaalautua ja tavoittaa laajemman yleisön. Meillä myös hybridimalli on mahdollista toteuttaa, jossa toteutetaan brändiruno® englanniksi + paikallisia runoja myös suomen kielellä tietyille markkinoille ja kohdeyleisölle.


2 \\ Kuten referensseistä huomataan, englanninkielinen runous toimii monissa tunnetuissa, ison levikin kampanjoissa (kuten Nike, Coca Cola, Louis Vuitton...).


Esimerkiksi Coca Cola ja Super Bowl “The Wonder of Us” (2018) – runoteksti julkaistiin mm. sanomalehdissä (esim. takasivuilla) ja sosiaalisen median kanavissa, mikä moninkertaisti kampanjan tavoittavuuden. Kampanjan sanotaan tuottaneen miljardeja näyttökertoja, ja sen ympärillä oli satoja mediapäivityksiä sekä some-keskustelua, mikä osoittaa että runomainonta herätti huomiota sekä mainostajana että kulttuurisena puheenvuorona. Monissa medioissa mainos noteerattiin osaltaan “yhdeksi vuoden merkittävimmistä ja erottuvimmista Super Bowl -mainoksista” — ja nimenomaan siksi, että se uskalsi käyttää runoa tavallisten mainostrendien sijaan.


3 // Strateginen rooli brändirunoilla mainonnassa


  • Brändimainonnassa ("brand building"): Runot voivat toimia brändimielikuvan rakentajina — ne luovat tunneyhteyttä, tarinallisuutta ja syvällisemmän viestin kuin perinteiset mainosiskut.

  • Kampanjoissa: Tietyt kampanjat (esim. lanseeraukset, CSR-viestintä, brändin arvoviestit) soveltuvat hyvin runolliseen ilmaisuun.

  • Sisältömarkkinoinnissa ja sisällöllä rikastamisessa: Runoja voi käyttää sisällössä — blogeissa, videoissa, some-sisällöissä — ei vain mainosmateriaaleissa.



Päätän tämänkertaisen kirjoituksen runolliseen ajatukseen:


“Innovation doesn’t see the possibility of tomorrow / it creates tomorrow.”


“Innovaatio ei näe huomisen mahdollisuutta – se luo huomisen.”


Sitä edustavat brändirunot® ja 3hugs.fi - huomisen markkinointia.



3hugs xx Laura,


KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija





runomuotoinen mainonta maailmalla, brändiruno, brändirunot, 3hugs Oy, 3hugs.fi, 3hugs

Laura Salo, brändien tarinallistaja brändiruno® konseptin takana.


Olen Laura Salo – brändien tarinallistaja ja brändiruno®-konseptin kehittäjä. Kauppatieteiden maisterina kaikkea tekemistäni ohjaa kaupallinen ajattelu, asiakaslähtöisyys ja vahva arvopohja. Brändi ei ole vain viesti, joka viedään asiakkaalle – se on arvoa, joka syntyy yhdessä asiakkaan kanssa vuorovaikutuksessa. Uskon, että vahva brändi lähtee tekijästään: omista arvoista, asenteista ja tavasta toimia. Kun brändi rakentuu aidosti sisältäpäin, se koskettaa myös ulospäin. Tavoitteena ei ole kerätä yksittäisiä onnistumisia, vaan luoda niitä mahdollistavaa kulttuuria pitkäjänteisesti.


Monipuolinen taustani kauppatieteissä, markkinoinnissa ja hyvinvoinnin parissa on muovannut ymmärrystäni ihmisistä ja siitä, mikä meitä ohjaa. Valmentajana olen vuosia kulkenut ihmisten rinnalla arvojen ja valintojen äärelle – sama ajattelu näkyy myös työssäni brändien parissa.


Vahvat brändit erottuvat muista vankalla arvopohjalla, joka ei ole vain sanoja - vaan myös brändin sisäinen ydin, sen DNA, joka asuu syvällä brändityöhön osallistuvien ihmisten asenteissa ja käytännöissä.

Äidiksi tuleminen avasi luovuuteni uudella tavalla. Pienen poikani myötä syntyivät sadut, runot ja satuhahmot – ja lopulta myös kaupallisen potentiaalin omaavat brändirunot®. Huomasin pystyväni kirjoittamaan tekstejä, jotka kuljettavat lukijan samaan maisemaan, jonka näen kirjoittaessani. Se on lahja, jonka olen vihdoin antanut itselleni luvan käyttää täysillä.


Muutama kuukausi mainostoimistoyritykseni 3hugs.fi perustamisen jälkeen oivalsin, ettei myöskään yksinyrittäjän tarvitse olla kaikkea kaikille. Loppukeväästä 2025 ilmoille heitetty yritysneuvojan kysymys – “miksi et keskittyisi brändirunoihin?” – kirkasti suunnan. Niin alkoi uuden mainoskonseptin fokusoitu kehitystyö.


3hugs.fi syntyi halusta palauttaa aidot tarinat ja ihmiset markkinoinnin keskiöön. Maailma on täynnä kasvotonta, sielutonta viestintää. Brändiruno®-konsepti haastaa: miten mainonta muutetaan tunteiksi, samaistuttaviksi tarinoiksi ja merkityksellisiksi kohtaamisiksi?


Kuten The Other Danish Guy:n toimitusjohtaja Tommi Lähde on todennut: Markkinointi on dataa, mutta mainonnan ydin on lopulta aina sama: Tunteen synnyttäminen. Luoda kosketuspinta brändin ja asiakkaan välille. Todellinen arvo syntyy silloin, kun joku uskoo ja hengittää brändin tarinaa niin vahvasti, että myös muut haluavat tulla osaksi sitä.


Todellinen brändiarvo syntyy siitä, joka uskoo, elää ja hengittää brändin ääntä - merkityksiä ja tarinaa, johon myös asiakkaat voivat samaistua.

Mitä ajatuksia kirjoitus herättää sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



3hugs xx Laura,

KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija




Laura Salo, brändien tarinallistaja brändiruno® konseptin takana.

Updated: 2 days ago

Brändiruno® - Mikä fresh tuulahdus uutta osaamista ja tunnetta mainosalalle. Mutta mitä brändiruno® ei ole? Tässä kirjoituksessa pureudun 3 ennakkokäsitykseen liittyen brändirunoihin.


Ensimmäiseksi pureuduin brändirunojen ja tekstituotannon / copywriting-sisällön eroihin. Pääset lukemaan sen täältä. Toisessa julkaisussa käsittelin brändirunojen eroavaisuuksia suhteessa mainoksissa tutummin käytettyyn musiikkisisältöön, ääneen ja audioviestintään. Pääset lukemaan aiheesta lisää täältä. Tässä kirjoituksessa käsittelen brändirunoja suhteessa brändille tunnusomaiseen ääneen eli brändin tone-of-voiceen.


Pohditaan lähemmin sitä, miten brändin tone-of-voice muuttuu tunteeksi brändirunojen kautta.


MITEN BRÄNDIN TONE-OF-VOICE MUUTTUU TUNTEEKSI BRÄNDIRUNON KAUTTA?


Brändiruno® auttaa brändejä 1) löytämään, 2) vahvistamaan ja 3) erottumaan uniikilla tone-of-voicella. Brändiruno® on kuitenkin muutakin kuin brändin erottuvan tone-of-voicen kirkastus. Brändirunon avulla yritys tiivistää strategisen ydinviestin tunnepitoiseen muotoon, ja brändirunoa tai sen johdannaisia voidaan lisäksi käyttää eri kanavissa, kuten mainosvideoissa, audiomainonnassa, printeissä, verkkosivuilla, somessa tai muissa digitaalisissa kanavissa. Voisikin sanoa, että brändin tone-of-voice on mahdollista muuttaa puheista ja sanoista tunteeksi sekä kokemukseksi juuri brändirunon avulla.


brändin tone-of-voice on mahdollista muuttaa puheista ja sanoista tunteeksi sekä kokemukseksi juuri brändirunon avulla.


BRÄNDIN TONE-OF-VOICE ❤️ BRÄNDIRUNO®


1 // Kun ääni löytyy, brändisi alkaa elää.


Jokaisella brändillä on oma äänensä – tapa puhua, kirjoittaa ja kertoa tarinansa. Brändin tone-of-voice on se kartta, joka ohjaa brändin kielenkäyttöä eri tilanteissa. Mutta kartta ei vielä riitä, jos se ei johda tunteeseen. Brändiruno® on hetki, jolloin brändin ääni muuttuu eläväksi.


>Brändiruno® ei vain kerro, vaan koskettaa.



2 \\ Tone-of-voice antaa raamit – Brändiruno® täyttää sanat merkityksellä


Brändin tone-of-voice määrittelee miltä brändi kuulostaa: onko se rohkea vai lempeä, suora vai runollinen, leikkisä vai asiallinen. Se luo yhdenmukaisuuden, jonka varaan yrityksen ja/tai brändin viestintä rakentuu. Brändiruno® puolestaan ottaa nämä piirteet ja puhaltaa niihin elämän.


>Siinä missä tone kertoo, millainen ääni on, brändiruno® osoittaa, miltä se tuntuu.



3 // Sanojen rytmi on tunnepohjaisen viestinnän ydin


Brändiruno® on brändin äänen eli tone of voicen luonnollinen jatke — sen tunnepohjainen kiteytys. Runomuodossa sanat alkavat soida. Ne eivät vain välitä informaatiota, vaan herättävät muiston, kuvan tai oivalluksen.


>Brändirunon avulla brändin kieli muuttuu kokemukseksi.



4 \\ Kun brändin ääni resonoi sydämessä


Tone-of-voice auttaa varmistamaan, että brändi on tunnistettava. Brändiruno® varmistaa, että se muistetaan.


>Yhdessä brändiruno® ja brändin tone-of-voice muodostavat brändin emotionaalisen ytimen: järjen ja tunteen täydellisen tasapainon.


Yhdessä brändiruno® ja brändin tone-of-voice muodostavat brändin emotionaalisen ytimen

MITÄ EROA ON BRÄNDIN TONE-OF-VOICELLA JA BRÄNDIRUNOLLA?


💡Tone-of-voice määrittelee, miten brändi puhuu. Brändiruno® osoittaa, miltä brändi kuulostaa – tunnepitoisesti, tiivistetysti ja merkityksellisesti.


💡Tone-of-voice on ohjeistus, brändiruno® on kokemus. Toinen luo raamit viestinnälle, toinen antaa niille elämän ja muodon, joka koskettaa.


💡Tone-of-voice kertoo brändin tyylistä, brändiruno® sen syvimmästä merkityksestä, joka pohjaa niin ikään brändin strategiseen ja luovaan ytimeen. Ne kulkevat käsi kädessä: Tone-of-voice rakentaa johdonmukaisuuden, brändiruno® muistijäljen.


Tone-of-voice rakentaa johdonmukaisuuden, brändiruno® muistijäljen.


Mitä ajatuksia tai kysymyksiä brändiruno® herättää sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



3hugs xx Laura,

KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija




Tone-of-voice rakentaa johdonmukaisuuden, brändiruno® muistijäljen.

Logo_horizontal_black_edited_edited_edited_edited_edited_edited_edited.png

3hugs.fi - luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna.

- HUOMISEN MARKKINOINTIA. -​

bottom of page