Kuinka rakentaa brändi, jolla erottua? #erottuvabrändi #brändiarvo
- 3hugs.fi
- Jun 10
- 2 min read
Updated: Jun 17

Sanotaan vaikka näin, että sulla on ihan sairaan hyvä konsepti, liikeidea, joku, jolla on selvä erottautumispotentiaali ja siihen liittyvä osaaminen. Ja sen päälle vielä yrityksesi on heti alkumetreiltä panostanut oikean kohdeyleisön löytämiseen ja omaa huipputason asiakasymmärryksen - eli sulla on siis kaikki menestyksen avaimet kädessäsi. Sen jälkeen sulla ja sun yrityksellä on 3 mahdollisuutta - ei pelkästään siksi, että tuon intohimoisesti esiin lukua 3, vaan ihan todella. Nämä 3 ovat:
1 // YRITYKSESI EI TÄYDESTÄ ASIAKASYMMÄRRYKSESTÄ HUOLIMATTA OSAA TUODA BRÄNDIÄÄN ESILLE OIKEILLA TAVOIN.
>> Tässä kohtaa kaipaat pikaista apua brändisi kehitystyöhön sen vetovoimaisuuden aikaansaamiseksi ennen kuin menetät markkinasi lisäksi oman motivaatiosi yrityksesi kehittämiseen.
2 \\ YRITYKSESI BRÄNDI LYÖ LÄPI, MUTTA SITÄ EI KEHITETÄ RIITTÄVÄSTI SAADUN ASIAKASDATAN POHJALTA JA SE ON VAARASSA MUUTTUA "TYLSÄKSI".
>> Brändisi on vaarassa jäädä tähdenlennoksi. Brändäyksen tulee olla pitkäjänteistä ja sen tulisi elää herkässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kohdeyleisön odotusten, vaatimusten sekä tarpeiden kanssa. Muista:
" Älä lupaa sellaista, jota et pysty jatkuvasti brändilläsi asiakkaidesi silmissä lunastamaan.
3 // YRITYKSESI YMMÄRTÄÄ ASIAKKAIDEN ROOLIN BRÄNDIN ARVON LUOJINA, JONKA POHJALTA BRÄNDIÄ KEHITETÄÄN PITKÄJÄNTEISESTI.
>> Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että brändi nähdään olevan olemassa asiakkaita varten. Asiakkaat nähdään brändisi kehitystyön ytimessä, sillä he muodostavat brändikokemuksen, arvioivat brändihyödyn ja sitä myöden määrittävät brändisi todellisen arvon.
Tässä vielä 3 vinkkiä brändäykseen, joilla onnistua luomaan todellista brändiarvoa asiakkaidesi silmissä:
#1 // ASIAKAS ON BRÄNDISI PARAS KAVERI
Mitä teet, kun paras kaverisi kertoo ja jakaa sinulle asioitaan - KUUNTELET. Kuuntelet herkällä korvalla asiakkailta saamaasi palautetta ja viet saamasi tiedon (suodattamatta) osaksi yrityksesi brändistrategiaa. Kyllä, silloinkin ja erityisesti silloin, kun se ei kenties sinusta ole mieluisinta kuultavaa.
#2 // LUO TILANTEITA SYNNYTTÄÄKSESI AITOA VUOROVAIKUTUSTA
Brändit eivät synny pöytälaatikoissa, vaan kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa. Luo omalla toiminnallasi brändille otollisia paikkoja rakentua asiakkaan silmissä kiinnostavaksi, tunnistettavaksi ja lisäarvoa tuottavaksi yrityksellesi ja sen tuotteille ja/tai palveluille. Vuorovaikutusta voi edistää monilla eri medialustoilla, mutta kenties mieleenpainuvinta on kehittää brändisi vuorovaikutusta fyysisillä kohtaamisilla, suoraan asiakasrajapinnassa.
" Vuorovaikutusta voi edistää monilla eri medialustoilla, mutta kenties mieleenpainuvinta on kehittää brändisi vuorovaikutusta fyysisillä kohtaamisilla, suoraan asiakasrajapinnassa.
#3 // KEHITÄ PITKÄJÄNTEISESTI
Brändäyksessä pitkäjänteisyys palkitaan - harva brändi syntyy yhdessä yössä. Kestävät brändit kertovat tarinaa, jolla on myös historiaa ja jotka ovat synnyttäneet useita kokemus- ja kontaktipisteitä asiakkaissaan. Näin brändi muodostuu asiakkaiden mielessä tärkeäksi, arvoa tuottavaksi ja merkitykselliseksi. Näin kokevat asiakkaat ovat myös muita todennäköisemmin brändisi lähettiläitä turuilla ja toreilla.
" Summa summarum, erottuva brändi = arvo sekä merkitykset, joita asiakkaasi rakentavat brändillesi
Summa summarum, erottuva brändi = arvo sekä merkitykset, joita asiakkaasi rakentavat brändillesi. Toisin sanoen brändisi erottuu paremmin, kun asiakas kokee brändillä olevan hälle itselleen arvoa. Kun muistat tämän ja sen kenen päässä todellinen brändisi arvo syntyy, olet pitkällä.
Kysy lisää brändäyksestä, bränditutkimuksista sekä brändin arvonluonnista asiantuntijoiltamme. Kirkastetaan brändisi yhdessä ja luodaan sille otolliset puitteet menestyä.
3 X HUGS,
-Laura
luova yrittäjä, tarinakertoja ja markkinoinnin KTM

Comments