top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited_edited.jpg

nappaa uusimmat brändivinkit suoraan sähköpostiisi - ja tiedät mistä huomenna puhutaan. #huomisenmarkkinointia

Ihanaa! Kohtaamisiin! xx Laura

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku

GOES SOCIAL

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku
Search

Updated: Nov 13

Brändiruno® - Mikä fresh tuulahdus uutta osaamista ja tunnetta mainosalalle. Mutta mitä brändiruno® ei ole? Tässä kirjoituksessa pureudun 3 ennakkoluuloon tai käsitykseen liittyen brändirunoihin®.


Ensimmäinen liittyi brändirunon® ja tekstituotannon / copywriting-sisällön eroihin. Pääset lukemaan sen täältä. Tässä kirjoituksessa käsittelen brändirunojen® eroavaisuuksia suhteessa mainoksissa tutummin käytettyyn musiikkisisältöön, ääneen ja audioviestintään.


Tuleeko sulle heti mieleen jokin yritys tai brändi, joka käyttää musiikkisisältöä heihin tunnistettavan mainonnan elementtinä? Jotkut ovat kenties tuttuja jo lapsuudesta, kuten Silja Linen ikoninen tunnusmusiikki, jonka kuullessa mieli seilaa laivaristeilyn alkutunnelmiin, siihen kun ensimmäisen kerran lasket laukut alas oman hytin alaskäännettäville penkeille. Voit jopa tuntea, miltä kokemus tuntuu, mitä näet ympärillä ja millaisia hajuja tai muita elementtejä se tuokaan mieleesi.


Jotkin musiikkitunnarit taas saavat kuulijan laulamaan mukana, kuten "Paulan supervanukas, päivän tekee paremmaks" (Paula-Vanukas, Dr. Oetker) tai mainoksissa käytetyt slogan -tehosteet rytmisesti ääntäen mainosten lopussa iskevästi ja mukaansa tempaavasti, kuten: "Tule PUU-I-LOON" (Puuilo). Ei siis voi kiistää, etteikä ääni tekisi mainonnasta erityisen vaikuttavaa! Pelkän äänen voimin voit esimerkiksi kuunnella elokuvan alusta loppuun, et tarvitse siihen kuvaa. Mutta entäpä jos ääntä ei olisi, pystyisikö elokuvan katsoa pelkkien visuaalisten kohtausten perusteella? Ehkäpä, mutta ainakin se olisi haasteellisempaa.


Kuuntele tästä brändiruno®, sulje silmäsi ja pohdi millaisia ajatuksia, tunteita, kenties muistoja se sinussa herättää? Mihin runo sijoittuu? Huomaatko samalla, mitä siinä mainostetaan?


Audio cover
Demo_brändiruno® (Lonkerias)Brändiruno®: ©Laura Salo, 3hugs.fi // Äänitys: Ari Montonen, sulocon.fi


MITÄ EROA ON BRÄNDIRUNOLLA® JA MAINOSMUSIIKILLA?


Brändiruno® ei ole lyriikkaa laulun tai musiikin muodossa, vaan lyriikkaa, joka pysäyttää kuuntelemaan sekä aistimaan ja prosessoimaan kuulemaansa. Brändirunon® avulla yritys voi:


1 // löytää ja kirkastaa brändin uniikin äänensävyn (tone-of-voice)


2 \\ tiivistää strategisen ydinviestin tunnepitoiseen muotoon


3 // käyttää samaa runoa tai sen johdannaisia eri kanavissa (mainosvideo, audiomainonta, digimainonta, verkkosivut, printtimedia, somesisältö, sisäiset kanavat jne.)


Brändiruno® on ennemmin rinnastettavissa brändistrategiaan, mainoskonseptiin tai mainostekstin suunnittelukonseptiin kuin pelkkään mainoslauluun tai musiikkitunnariin, vaikkakin brändirunoon voidaan myös yhdistää ääntä halutun tunnelman välittämiseksi.


Alla mainonnassa käytetyn musiikin ja brändirunon® ydinerot kiteytettynä:



MAINOSLAULUT VS. BRÄNDIRUNO®


💡 ERO 1:


Mainonnassa on aina etsitty sitä yhtä maagista asiaa; tapaa, jolla brändi jää mieleen ja tuntuu jossain. Usein se on ollut sävel, rytmi tai koukuttava melodia — mainosmusiikki, joka saa hymyn huulille, joka toimii aikansa kuvana ja herättää muistoja vuosienkin päästä.


Mutta entä jos sama tunne syntyisikin sanoista?


Brändiruno® tekee juuri sen. Siinä missä mainosmusiikki käyttää säveliä ja ääntä, brändiruno® soittaa kieltä. Se rakentaa brändin tunteen ja merkityksen sanojen rytmin, soinnin ja mielikuvien kautta. Runo ei jää soimaan korviin, vaan mieleen ja muistiin.


Brändiruno® rakentaa brändin tunteen ja merkityksen sanojen rytmin, soinnin ja mielikuvien kautta. Runo ei jää soimaan korviin, vaan mieleen ja muistiin.


💡 ERO 2:


Mainosmusiikki vaikuttaa suoraan tunteeseen: se herättää reaktion hetkessä, usein jo ennen kuin sanat edes alkavat.


Brändiruno® sen sijaan kutsuu pysähtymään — oivaltamaan ja tulkitsemaan. Se voi olla yhtä aikaa brändin ääni, sen tarina ja sen tarkoituksen ydin.



💡 ERO 3:


Mainosmusiikki vangitsee hetken.


Brändiruno® rakentaa merkityksen, joka kestää aikaa. Brändiruno® on siis kuin brändin sielu sanoiksi puettuna — sellainen, jonka voi lukea, kuulla, lausua ja elää todeksi. Tässä piilee niiden suurin ero.



Brändiruno® ei ole lyriikkaa laulun tai musiikin muodossa, vaan lyriikkaa, joka pysäyttää kuuntelemaan, aistimaan kuulemaansa ja prosessoimaan sitä.


Mitä ajatuksia kuulemasi brändiruno® herätti sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



3hugs xx Laura,

KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija





#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä #tarinallistaminen #asiakaskokemus #tunnepohjainenviestintä


Tervetuloa markkinoinnin ja mainonnan ihmeelliseen maailmaan - brändirunot ®


Ajatellaan, että yrityksenne logo on brändin visuaalinen lupaus, verkkosivut taas ovat yrityksesi digitaalinen käyntikortti. Asiakkaan onkin usein varsin helppo saada kiinni siitä, miltä yrityksesi brändi näyttää ja millaista arvoa visuaaliset elementit luovat brändille. Sen sijaan pelkästään visuaalisten elementtien pohjalta asiakkaan on haasteellisempaa ymmärtää, mitä yrityksesi todella lupaa? Ellei jopa mahdotonta. Siispä ilman sanoja, brändin arvolupausta ei synny.


Sanoilla on suuri voima, ne ovat paljon muutakin kuin viestejä – parhaimmillaan ne luovat elämyksiä. Kun brändisi ydinviesti, tarina ja arvot puetaan runon muotoon, se jää mieleen eri tavalla - se koskettaa, yllättää ja erottuu.

Pyydän sinua pohtimaan brändiäsi seuraavista näkökulmista:


  • Jos yrityksesi olisi ääni, miltä se kuulostaisi? Voisiko yritystäsi ja sen brändiä kuvata esimerkiksi jonkin kappaleen lyriikat tai melodia? Yksinyrittäjänä voit pohtia myös henkilöbrändiäsi, mikä biisi kuvastaa sinua, mikä saa sinut syttymään?

  • Mikä sana tai mitkä sanat kuvaavat yrityksenne brändiä parhaiten? Tai vastaavasti, mikä on se tunne, jonka haluat herättää viestinnälläsi? Sanat voivat olla yrityksesi arvot, kuten esimerkiksi Puuilon tapauksessa sanat "omaleimainen", "iloinen", "säästeliäinen", "päättäväinen" ja "kunnollinen" ohjaavat yrityksen tekemistä näyttäen myös markkinoinnin vinkkelistä suuntaa brändin mainonnalle ja viestinnälle.


Huomaa kuitenkin, että ilman arvojen jalostusta viestinnän keinoiksi tunnetasolla, brändisi sanat eivät puhu, eivätkä myöskään tule kuulluiksi.

  • Jos tiivistät yrityksenne syvimmän olemuksen, sen miksi yrityksenne on olemassa, yhteen lauseeseen, mikä se olisi? Tämä missio, olemassaolon oikeutus ja ydin ovat osa brändiäsi, joka saa asiakkaat palaamaan ja työntekijät sitoutumaan yritykseesi. Se voi olla myös yrityksesi tarina, se mistä kaikki sai alkunsa tai jossain tapauksessa myös slogan, kuten Hartwallin "me virkistämme Suomea".


Mainostoimistossa näemme jatkuvasti, kuinka yrityksissä painitaan sen kanssa, että halutaan erottua, tulla muistetuksi ja luoda syvempi yhteys asiakkaaseen. Se vaatii kuitenkin paljon pintapuolista syvempää tarkastelua. Usein tunnepohjainen viestintä yritysmaailmassa koetaan hankalaksi ja brändin syvimmän olemuksen löytäminen voi vaatia ulkopuolisen ammattilaisen apua. Kun pohdit tätä muista: Brändi on ensisijaisesti tunne, joka koetaan. Sanat, jotka kuullaan ja teot, jotka lunastetaan kerta toisensa jälkeen.


Brändi on ensisijaisesti tunne, joka koetaan. Sanat, jotka kuullaan ja teot, jotka lunastetaan kerta toisensa jälkeen.

Brändi ei synny tyhjiössä, se ei ole pelkkä visuaalinen käyntikortti tai logo - ei myöskään pelkät hienot sana- ja lausevalinnat verkkosivuilla. Kuten mainittu, sanoilla on paljon nykyisesti mainonnassa hyödynnettyä potentiaalia suurempi voima. 3hugs.fi:llä luomme tarinoita, jotka tuottavat kokijassaan elämyksiä. Tunteita, jotka jäävät mieleen ja erottavat yrityksesi brändin muista tauottomassa uutisvirrassa ja mediatulvassa. Tunteita ja ajatuksia, jotka vahvistavat brändisi asemaa koskettamalla.


Miten siis päästä ohi faktoista ja hinnoista suoraan tunnetasolle? Vastaus on yllättävän vanha, mutta markkinoinnissa uusi: brändiruno®. Rakennetaan brändirunot osaksi yrityksenne tuloksellista ja vaikuttavaa markkinointiviestintää!




" Kirjoitettu markkinointiviestintä yhtenä markkinoinnin osa-alueena on suuri intohimoni, jossa yhdistyy monipuolinen brändiosaaminen, innovatiivisuus sekä visuaalinen kyky hahmottaa brändikokonaisuus ja konseptoida se tarinan muodossa. Kaikki lähti lapsille kirjoittamistani sekä kuvittamistani runoista. Yhtäkkiä huomasin konseptoivani ja luovani uusia tuotteita sekä tuottamani mainoskäsikirjoituksia eri aloilla toimiville yrityksille. Näin lapsenomainen uteliaisuus ja luovuus tarjoavat myös yritysten markkinointiin jotain sellaista, jota ei vielä ole nähty. Parhaimmillaan voin tarjota yritykselle aivan uudenlaisen näkökulman brändäämiseen, joka mullistaa totuttuja markkinoinnin käytäntöjä. "

- Laura, 3hugs.fi perustaja ja brändirunot® konseptin kehittäjä.




Voimmeko auttaa sinua? Lue lisää brändirunoista® ja tutustu referensseihin täältä.



3hugs xx Laura, KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija






Kuinka rakentaa brändi, jolla erottua? #erottuvabrändi


Sanotaan vaikka näin, että sulla on ihan sairaan hyvä konsepti, liikeidea, joku, jolla on selvä erottautumispotentiaali ja siihen liittyvä osaaminen. Ja sen päälle vielä yrityksesi on heti alkumetreiltä panostanut oikean kohdeyleisön löytämiseen ja omaa huipputason asiakasymmärryksen - eli sulla on siis kaikki menestyksen avaimet kädessäsi. Sen jälkeen sulla ja sun yrityksellä on 3 mahdollisuutta - ei pelkästään siksi, että tuon intohimoisesti esiin lukua 3, vaan ihan todella. Nämä 3 ovat:


1 // YRITYKSESI EI TÄYDESTÄ ASIAKASYMMÄRRYKSESTÄ HUOLIMATTA OSAA TUODA BRÄNDIÄÄN ESILLE OIKEILLA TAVOIN.


>> Tässä kohtaa kaipaat pikaista apua brändisi kehitystyöhön sen vetovoimaisuuden aikaansaamiseksi ennen kuin menetät markkinasi lisäksi oman motivaatiosi yrityksesi kehittämiseen.

2 \\ YRITYKSESI BRÄNDI LYÖ LÄPI, MUTTA SITÄ EI KEHITETÄ RIITTÄVÄSTI SAADUN ASIAKASDATAN POHJALTA JA SE ON VAARASSA MUUTTUA "TYLSÄKSI".


>> Brändisi on vaarassa jäädä tähdenlennoksi. Brändäyksen tulee olla pitkäjänteistä ja sen tulisi elää herkässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja kohdeyleisön odotusten, vaatimusten sekä tarpeiden kanssa. Muista:
" Älä lupaa sellaista, jota et pysty jatkuvasti brändilläsi asiakkaidesi silmissä lunastamaan.

3 // YRITYKSESI YMMÄRTÄÄ ASIAKKAIDEN ROOLIN BRÄNDIN ARVON LUOJINA, JONKA POHJALTA BRÄNDIÄ KEHITETÄÄN PITKÄJÄNTEISESTI.


>> Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että brändi nähdään olevan olemassa asiakkaita varten. Asiakkaat nähdään brändisi kehitystyön ytimessä, sillä he muodostavat brändikokemuksen, arvioivat brändihyödyn ja sitä myöden määrittävät brändisi todellisen arvon.


Tässä vielä 3 vinkkiä brändäykseen, joilla onnistua luomaan todellista brändiarvoa asiakkaidesi silmissä:



#1 // ASIAKAS ON BRÄNDISI PARAS KAVERI


Mitä teet, kun paras kaverisi kertoo ja jakaa sinulle asioitaan - KUUNTELET. Kuuntelet herkällä korvalla asiakkailta saamaasi palautetta ja viet saamasi tiedon (suodattamatta) osaksi yrityksesi brändistrategiaa. Kyllä, silloinkin ja erityisesti silloin, kun se ei kenties sinusta ole mieluisinta kuultavaa.



#2 // LUO TILANTEITA SYNNYTTÄÄKSESI AITOA VUOROVAIKUTUSTA


Brändit eivät synny pöytälaatikoissa, vaan kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa. Luo omalla toiminnallasi brändille otollisia paikkoja rakentua asiakkaan silmissä kiinnostavaksi, tunnistettavaksi ja lisäarvoa tuottavaksi yrityksellesi ja sen tuotteille ja/tai palveluille. Vuorovaikutusta voi edistää monilla eri medialustoilla, mutta kenties mieleenpainuvinta on kehittää brändisi vuorovaikutusta fyysisillä kohtaamisilla, suoraan asiakasrajapinnassa.


" Vuorovaikutusta voi edistää monilla eri medialustoilla, mutta kenties mieleenpainuvinta on kehittää brändisi vuorovaikutusta fyysisillä kohtaamisilla, suoraan asiakasrajapinnassa.

#3 // KEHITÄ PITKÄJÄNTEISESTI


Brändäyksessä pitkäjänteisyys palkitaan - harva brändi syntyy yhdessä yössä. Kestävät brändit kertovat tarinaa, jolla on myös historiaa ja jotka ovat synnyttäneet useita kokemus- ja kontaktipisteitä asiakkaissaan. Näin brändi muodostuu asiakkaiden mielessä tärkeäksi, arvoa tuottavaksi ja merkitykselliseksi. Näin kokevat asiakkaat ovat myös muita todennäköisemmin brändisi lähettiläitä turuilla ja toreilla.



" Summa summarum, erottuva brändi = arvo sekä merkitykset, joita asiakkaasi rakentavat brändillesi

Summa summarum, erottuva brändi = arvo sekä merkitykset, joita asiakkaasi rakentavat brändillesi. Toisin sanoen brändisi erottuu paremmin, kun asiakas kokee brändillä olevan hälle itselleen arvoa. Kun muistat tämän ja sen kenen päässä todellinen brändisi arvo syntyy, olet pitkällä.



Kysy lisää brändäyksestä, bränditutkimuksista sekä brändin arvonluonnista asiantuntijoiltamme. Kirkastetaan brändisi yhdessä ja luodaan sille otolliset puitteet menestyä.


3 X HUGS,

-Laura


luova yrittäjä, tarinakertoja ja markkinoinnin KTM



Kuinka rakentaa brändi, jolla erottua? #erottuvabrändi

Logo_horizontal_black_edited_edited_edited_edited_edited_edited_edited.png

3hugs.fi - luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna.

- HUOMISEN MARKKINOINTIA. -​

bottom of page