Näin syntyvät brändirunot – Kohti brändin syvintä ydintä
- 3hugs.fi

- Oct 9
- 2 min read
Updated: Oct 27
Näin syntyvät brändirunot® – Kohti brändin syvintä ydintä
Markkinoinnin kannalta olennaisin, mutta myös mainostoimistoyrittäjän näkökulmasta kutkuttavin kysymys liittyy brändin syvimmän äänen ja sen olemuksen löytämiseen. Brändin syvintä olemusta voidaan lähestyä muun muassa seuraavien kysymysten kautta:
// Ketä/keitä varten yrityksesi on olemassa?
\\ Mitä yritys/brändi lupaa asiakkailleen?
Brändirunot® syntyvät tarpeesta; "Kuinka lopulta rakentaa yritykseen sellaista viestintää, kulttuuria ja brändipuhetta, joka tukee syvimmän olemuksen ja arvojen rakentumista brändin kohdeyleisön eli asiakkaiden silmissä?"
... Mutta MITEN brändisi ydin muotoillaan myyviksi sloganeiksi, sisällöiksi, kuten teksteiksi ja kuviksi, jotka puhuttelevat kohdeyleisöäsi? Se on herkullinen kysymys, johon toivon mukaan pääsen tässä kirjoituksessa "Näin syntyvät brändirunot" antamaan ainakin pienen raapaisun!📝✨️
Brändirunojen® synty ei ole sattumaa, vaan tiivis, asiantunteva prosessi. Me 3hugs.fi:lla emme vain kirjoita kauniita sanoja ja luo riimejä, vaan kaivamme esiin yrityksenne kirkkaimman ytimen tarinallisen runon muodossa. Voit esimerkiksi kuvitella brändirunon Motonetille kuulostavan erilaiselta mitä brändirunon Valiolle. Molemmissa tapauksissa viestin tavoittelema kohdeyleisö on erilainen, joskin tavoitteet runon taustalla ovat samat - pysäyttää sen sanoman äärelle herättämällä kokijassaan tunteita sekä ajatuksia.
~ BRÄNDIRUNO® RESEPTI ~
Avaan seuraavaksi 4 vaihetta, jotka menestyvä brändiruno® tarvitsee syntyäkseen:
1 // Kaivaminen & Kuuntelu: Brändin ydin; arvot, tarina ja tunteet.
Miksi yritys on olemassa? Ketä/keitä varten yritys on olemassa?
Brändin sisältöstrategia, viestintästrategia ja strateginen suunnittelu sekä pitkän aikavälin tavoitteet.
2 \\ Kohdeyleisön ja kanavien tavoittaminen: Rakennamme uniikit ja latautuneet riimit, jotka määrittävät viestin sävyn ja sanoman eri medioissa sekä kohderyhmissä.
Mikä on viestinnän tavoite (esimerkiksi uuden konseptin lanseeraus, tuotteistaminen tai brändin markkina-aseman vahvistaminen, uusi tulokulma markkinointiviestintään, erottuminen/huomioarvon lisääminen markkinassa, tms...)
Ketä/keitä halutaan tavoittaa ja puhutella?
Missä ja miten viestin tulee näkyä?
3 // Muotoilu & Tiivistys: Luomme metaforia, rytmiä ja tiivistyksiä, jotka tekevät tekstistä tuntuvan.
Tässä vaiheessa kirjoittaja astuu esiin. Lyhyt, runollinen muoto pakottaa karsimaan kaiken turhan ja jättämään jäljelle vain sen, mikä resonoi. Käytämme metaforia, kuvia ja rytmiä luodaksemme tekstin, joka ei ole vain luettava, vaan myös tuntuva. Tavoite on, että runoa lukiessa tai sen kuullessa asiakas tuntee, että "tuohan on juuri se, mitä minä tarvitsen."
4 \\ Juurruttaminen: Varmistamme, että runo tukee brändinne viestintää valituissa kanavissa, puhuttelee sekä luo mitattavaa tulosta.
Valmis brändiruno® jalkautetaan osaksi yrityksen arkea, sisäistä ja ulkoista viestintää. Myös mitattavuus sekä mittareiden määrittely kuuluu osaksi luomisprosessia.
Brändiruno® on enemmän kuin markkinointityökalu; se on yrityksesi identiteettijulistus. Se antaa myös pienelle ja keskisuurelle yritykselle mahdollisuuden kilpailla mainostilasta jättien kanssa – alueella, jossa autenttisuus ja aitous voittavat aina.
Olennaista on muistaa: yrityksesi ei ole vain tuote, se on lupaus, tunne ja tarina. Oletteko valmiita kuulemaan, miltä teidän brändinne kuulostaa runona?
🖌 Haastan myös sinut kaivamaan brändisi syvintä olemusta. Mihin yrityksesi ydinviestiin haluaisit keskittyä ensin, jos alkaisimme työstää brändirunoa? Kommentoi tai halutessasi kerro se minulle viestitse.
~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~
3hugs xx Laura,
KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija
#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä













Comments