top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited.jpg
Search

Brändirunot® ja tunnepohjainen mainonta

Updated: 4 days ago

Mainonnan tärkein tehtävä ei ole kertoa yrityksen tuotteista ja hinnasta, ominaisuuksista tai eduista. Sen sijaan mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunteita, toimia vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan. Tunnepohjainen mainonta on brändin keino tavoittaa kestävämpiä ja brändille lojaaleja asiakassuhteita, mikä samalla tukee pitkäjänteistä brändin kehitys- ja strategiatyötä.


Mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunne ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan.

Miksi brändien tulisi pyrkiä viestimään ennen kaikkea tunne ja merkitykset edellä? Koska Stanfordin tutkijoiden mukaan jopa noin 90–95 % päätöksenteosta muovautuu tunteiden kautta ennen tietoista ajattelua. Tässä maailmassa brändirunot® eivät ole vain luova "kikka", vaan yksi tehokkaimmista tunnepohjaisen mainonnan muodoista, jossa:


1 // Tunne ohittaa järjen ja lisää ostokiinnostusta


Useimmat mainokset kilpailevat näkyvyydestä ja asiakkaista järjen tasolla: perusteluilla, argumenteilla, faktoilla. Brändirunon ei tarvitse olla tai toimia fakta- tai järkiperusteiseen argumentointiin nähden toisena mainonnan ääripäänä, päin vastoin. Brändiruno® yhdistää brändin strategisen ja luovan ytimen, joka kytkee brändin kontekstiin, joka puhuttelee myös tunteita, kokemuksia ja herättää ajatuksia. Yhdistämällä nämä toisiaan täydentävinä, lopputulos puhuu puolestaan.


Esimerkki autonvalmistaja brändistä:


Perinteinen mainos: TV-mainoksessa esitellään auton teknisiä ominaisuuksia: polttoainetehokkuus, moottorin teho, turvallisuus... Taustalla soi neutraali taustamusiikki ja kertoja puhuu fakta-tyyliin.


Lopputulos: Mainos kertoo, mutta ei herätä kokemusta. Katsoja saa informaatiota, mutta ei muista mainosta muutamaa tuntia pidempään. Se kilpailee samojen faktaperusteisten mainosten kanssa, jotka ovat aivoille “taustamelua”.


Brändirunon mahdollisuus: Saman autonvalmistajan mainos voi sisältää tunnepohjaisen viestin esimerkiksi siitä, kuinka auton ominaisuudet parantavat turvallisuutta ja lisäävät näin kuljettajan tunnetta vapaudesta ja auton ohjattavuudesta - muuttavat faktat kokemukseksi. Brändirunon avulla kerronta on rytmistä ja mielikuviin pohjaavaa. Sen avulla voidaan yhdistää maisemat, auton liikkeen rytmi ja kuljettajan kokemus. Esimerkiksi: “Edessäsi avautuvat maisemat, kantavat - tilaa antavat. Jokainen mutka on lupaus seikkailusta.”


Lopputulos: Mainokseen voidaan yhdistää molemmat, faktat sekä tunne. Se jää mieleen, herättää tunnereaktion (vapaus, seikkailunhalu, ilo), luo muistijäljen ja brändi tuntuu elävältä — ei vain listalta tuotteen ominaisuuksia.


2 // Brändiruno® on käyttöliittymä tunteisiin


Tunnepohjaisessa mainonnassa ratkaisevaa on, että asiakas kokee jotakin ennen kuin ymmärtää miksi.

Brändiruno® on siihen täydellinen väline, koska se:

  • luo tunnelman nopeasti

  • muuttaa viestin visuaalisiksi kuviksi, tapahtumaketjuksi, maisemaksi tms. mielessä

  • koskettaa henkilökohtaisuuden kautta

  • jättää tilaa asiakkaan omalle tulkinnalle

Brändiruno® on siis kuin brändin sisäinen ääni — vuorovaikutuksellinen tone-of-voice, joka saa asiakkaan tuntemaan yhteyttä itsensä ja brändin välillä.

Mainonnan tärkein tehtävä ei ole kertoa yrityksen tuotteista ja hinnasta, ominaisuuksista tai eduista. Sen sijaan mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunteita ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan. Tunnepohjainen mainonta on brändin keino tavoittaa kestävämpiä ja brändille lojaaleja asiakassuhteita, mikä samalla tukee pitkäjänteistä brändin kehitys- ja strategiatyötä.


3 // Tunnepohjainen mainonta rakentaa kokemuksen brändistä


Bränditutkimukset osoittavat, että tunnepitoinen viesti jää mieleen jopa 7 kertaa paremmin kuin rationaalinen argumentti. Näin ollen tunnereaktio on se sytyke, joka määrittää:

  • muistetaanko brändi

  • syntyykö luottamus > brändille lojaalisuutta ja sitoutuneita asiakassuhteita

  • tuntuuko brändi omalta, joltain mihin voin kokea samaistuvani


Brändiruno® osuu tunnepohjaisen viestinnän ytimeen: asiakas tuntee jotain ennen kuin brändi alkaa puhua itsestään, ja se tuo brändiin samalla ripauksen ihmisyyttä ja aitoutta.


Brändirunot® eivät ole vain osa kampanjaa — ne ovat osa tunnetta, joka brändistä jää

Tunteet ohjaavat päätöksiä, käyttäytymistä ja muistamista. Kun brändi onnistuu luomaan emotionaalisen kokemuksen, siitä tulee ihmiselle enemmän kuin brändin myymät tuotteet, kokemukset tai palvelut. Brändirunot® ovatkin tehokas tapa rakentaa tunnepohjaista mainontaa ajassa, jossa ihmiset kaipaavat vähemmän ärsykkeitä ja enemmän aitoutta. Brändiruno® puhuttelee suoraan sinne, missä tunteet syntyvät: muistijäljet, kokemukset, symbolit ja rytmi. Aivot reagoivat runolliseen kieleen kuin musiikkiin — ne eivät vain tule kuulluiksi tai luetuiksi, ne tuntuvat.


Mitä ajatuksia kirjoitus herättää sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



xx Laura Salo


KTM, brändien tarinallistaja, copywriter ja brändirunoilija




 
 
 

Comments


bottom of page