Brändirunot® sekä runomuotoinen mainonta maailmalla
- 3hugs.fi

- 1 day ago
- 2 min read
Miksi runomuotoinen kerronta toimii brändiviestinnässä?
Runous tarjoaa syvemmän emotionaalisen resonanssin kuin perinteinen mainosteksti. Se puhuttelee tunteita, muistia ja mielikuvia, mikä taas vahvistaa brändin identiteettiä ja erottuvuutta.
Nykyisessä mainoskentässä, jossa ihmiset ovat helposti immuuneja perinteiselle myyntipuheelle, runous voi toimia ihmisläheisenä väylänä, jossa mainoksen katsoja/kuulija/kokija reagoi elämäntapaan tai tunteeseen, ei pelkkään tuotemyyntiin. Siispä kun runoutta käytetään markkinoinnissa, sen täytyy olla autenttista – brändirunon® ei pidä tuntua teennäiseltä vaan sen tulee resonoida kokijassa.
Brändirunot® sekä runomuotoinen mainonta maailmalla (“poetry advertising”)
Onko sellaista? Ei ehkä nimenomaisella termillä, jolle ei suoraan löydy englanninkielistä vastinetta, mutta näyttöä tehokkaasta kampanjoinnista sekä mainetta niittäneistä mainoskampanjoista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.
Näyttöä tehokkaasta brändiruno® kampanjoinnista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.
Esimerkkejä:
Nike ja Levi’s: Esimerkiksi Levi’s on käyttänyt Walt Whitmanin runoutta brändin tarinankerronnassa. Nike on käyttänyt lisäksi vapaamuotoisia, slam-tyylisiä runoja itsensä voimaannuttamiseen ja identiteettiin liittyvässä viestinnässä.
Kurkkaa Levi´s “Go Forth” -kampanjamainos (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=yVisTfbVSFE ja
Levi´s - OPioneers! - osa “Go Forth” kampanjakokonaisuutta (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=HG8tqEUTlvs
Coca-Cola “The Wonder of Us” (2018) – alkuperäinen runo Becca Wadlingerilta (mainostoimisto Wieden+Kennedy)
Kurkkaa Coca-Colan vuoden 2018 Super Bowl -mainos:
https://www.youtube.com/watch?v=yvwjxcVdges
Burma-Shave: Erottautui kilpailijoistaan ja tuli tunnetuksi ainutlaatuisesta mainoskampanjastaan. Yritys asetti maanteiden varsille sarjoja humoristisia, runollisia kylttejä, jotka lukija saattoi lukea kulkiessaan ohi. Tämä jo historiallisen brändin toiminta osoittaa, että runomainonta ei ole uusi, vaan klassinen idea.
Louis Vuitton (mainostoimisto Ogilvy Paris):
Katso vaikuttavan hieno referenssi runoudesta mainonnassa:
Tämä runo on ollut kunnianosoitus runoilija Yasiin Beynilta ja kalligraffitisti Niels Shoe Meulmanilta Muhammad Alille. Se on ollut osa isompaa kampanjakokonaisuutta, jossa toistuivat teemat: "Dream," "Float" ja "Life".
Soveltuvatko brändirunot siis myös englanniksi?
1 // Ehdottomasti kyllä — ja sillä voidaan saavuttaa erottuvuuden lisäksi kilpailuetua myös kotimaan markkinassa. Englanti on globaali kieli, joten brändiruno®, joka toimii englanniksi, voi skaalautua ja tavoittaa laajemman yleisön. Meillä myös hybridimalli on mahdollista toteuttaa, jossa toteutetaan brändiruno® englanniksi + paikallisia runoja myös suomen kielellä tietyille markkinoille ja kohdeyleisölle.
2 \\ Kuten referensseistä huomataan, englanninkielinen runous toimii monissa tunnetuissa, ison levikin kampanjoissa (kuten Nike, Coca Cola, Louis Vuitton...).
Esimerkiksi Coca Cola ja Super Bowl “The Wonder of Us” (2018) – runoteksti julkaistiin mm. sanomalehdissä (esim. takasivuilla) ja sosiaalisen median kanavissa, mikä moninkertaisti kampanjan tavoittavuuden. Kampanjan sanotaan tuottaneen miljardeja näyttökertoja, ja sen ympärillä oli satoja mediapäivityksiä sekä some-keskustelua, mikä osoittaa että runomainonta herätti huomiota sekä mainostajana että kulttuurisena puheenvuorona. Monissa medioissa mainos noteerattiin osaltaan “yhdeksi vuoden merkittävimmistä ja erottuvimmista Super Bowl -mainoksista” — ja nimenomaan siksi, että se uskalsi käyttää runoa tavallisten mainostrendien sijaan.
3 // Strateginen rooli brändirunoilla mainonnassa
Brändimainonnassa ("brand building"): Runot voivat toimia brändimielikuvan rakentajina — ne luovat tunneyhteyttä, tarinallisuutta ja syvällisemmän viestin kuin perinteiset mainosiskut.
Kampanjoissa: Tietyt kampanjat (esim. lanseeraukset, CSR-viestintä, brändin arvoviestit) soveltuvat hyvin runolliseen ilmaisuun.
Sisältömarkkinoinnissa ja sisällöllä rikastamisessa: Runoja voi käyttää sisällössä — blogeissa, videoissa, some-sisällöissä — ei vain mainosmateriaaleissa.
Päätän tämänkertaisen kirjoituksen runolliseen ajatukseen:
“Innovation doesn’t see the possibility of tomorrow / it creates tomorrow.”
“Innovaatio ei näe huomisen mahdollisuutta – se luo huomisen.”
Sitä edustavat brändirunot® ja 3hugs.fi - huomisen markkinointia.
3hugs xx Laura,
KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija
#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä













Comments