Miltä yrityksesi kuulostaisi runona? Ota brändirunot osaksi markkinointiviestintää
- 3hugs.fi
- Oct 2
- 2 min read
Updated: Oct 3
Tervetuloa markkinoinnin ja mainonnan ihmeelliseen maailmaan - brändirunot ®
Ajatellaan, että yrityksenne logo on brändin visuaalinen lupaus, verkkosivut taas ovat yrityksesi digitaalinen käyntikortti. Asiakkaan onkin usein varsin helppo saada kiinni siitä, miltä yrityksesi brändi näyttää ja millaista arvoa visuaaliset elementit luovat brändille. Sen sijaan pelkästään visuaalisten elementtien pohjalta asiakkaan on haasteellisempaa ymmärtää, mitä yrityksesi todella lupaa? Ellei jopa mahdotonta. Siispä ilman sanoja, brändin arvolupausta ei synny.
Sanoilla on suuri voima, ne ovat paljon muutakin kuin viestejä – parhaimmillaan ne luovat elämyksiä. Kun brändisi ydinviesti, tarina ja arvot puetaan runon muotoon, se jää mieleen eri tavalla - se koskettaa, yllättää ja erottuu.
Pyydän sinua pohtimaan brändiäsi seuraavista näkökulmista:
Jos yrityksesi olisi ääni, miltä se kuulostaisi? Voisiko yritystäsi ja sen brändiä kuvata esimerkiksi jonkin kappaleen lyriikat tai melodia? Yksinyrittäjänä voit pohtia myös henkilöbrändiäsi, mikä biisi kuvastaa sinua, mikä saa sinut syttymään?
Mikä sana tai mitkä sanat kuvaavat yrityksenne brändiä parhaiten? Tai vastaavasti, mikä on se tunne, jonka haluat herättää viestinnälläsi? Sanat voivat olla yrityksesi arvot, kuten esimerkiksi Puuilon tapauksessa sanat "omaleimainen", "iloinen", "säästeliäinen", "päättäväinen" ja "kunnollinen" ohjaavat yrityksen tekemistä näyttäen myös markkinoinnin vinkkelistä suuntaa brändin mainonnalle ja viestinnälle.
Huomaa kuitenkin, että ilman arvojen jalostusta viestinnän keinoiksi tunnetasolla, brändisi sanat eivät puhu, eivätkä myöskään tule kuulluiksi.
Jos tiivistät yrityksenne syvimmän olemuksen, sen miksi yrityksenne on olemassa, yhteen lauseeseen, mikä se olisi? Tämä missio, olemassaolon oikeutus ja ydin ovat osa brändiäsi, joka saa asiakkaat palaamaan ja työntekijät sitoutumaan yritykseesi. Se voi olla myös yrityksesi tarina, se mistä kaikki sai alkunsa tai jossain tapauksessa myös slogan, kuten Hartwallin "me virkistämme Suomea".
Mainostoimistossa näemme jatkuvasti, kuinka yrityksissä painitaan sen kanssa, että halutaan erottua, tulla muistetuksi ja luoda syvempi yhteys asiakkaaseen. Se vaatii kuitenkin paljon pintapuolista syvempää tarkastelua. Usein tunnepohjainen viestintä yritysmaailmassa koetaan hankalaksi ja brändin syvimmän olemuksen löytäminen voi vaatia ulkopuolisen ammattilaisen apua. Kun pohdit tätä muista: Brändi on ensisijaisesti tunne, joka koetaan. Sanat, jotka kuullaan ja teot, jotka lunastetaan kerta toisensa jälkeen.
Brändi on ensisijaisesti tunne, joka koetaan. Sanat, jotka kuullaan ja teot, jotka lunastetaan kerta toisensa jälkeen.
Brändi ei synny tyhjiössä, se ei ole pelkkä visuaalinen käyntikortti tai logo - ei myöskään pelkät hienot sana- ja lausevalinnat verkkosivuilla. Kuten mainittu, sanoilla on paljon nykyisesti mainonnassa hyödynnettyä potentiaalia suurempi voima. 3hugs.fi:llä luomme tarinoita, jotka tuottavat kokijassaan elämyksiä. Tunteita, jotka jäävät mieleen ja erottavat yrityksesi brändin muista tauottomassa uutisvirrassa ja mediatulvassa. Tunteita ja ajatuksia, jotka vahvistavat brändisi asemaa koskettamalla.
Miten siis päästä ohi faktoista ja hinnoista suoraan tunnetasolle? Vastaus on yllättävän vanha, mutta markkinoinnissa uusi: brändiruno®. Rakennetaan brändirunot osaksi yrityksenne tuloksellista ja vaikuttavaa markkinointiviestintää!
" Kirjoitettu markkinointiviestintä yhtenä markkinoinnin osa-alueena on suuri intohimoni, jossa yhdistyy monipuolinen brändiosaaminen, innovatiivisuus sekä visuaalinen kyky hahmottaa brändikokonaisuus ja konseptoida se tarinan muodossa. Kaikki lähti lapsille kirjoittamistani sekä kuvittamistani runoista. Yhtäkkiä huomasin konseptoivani ja luovani uusia tuotteita sekä tuottamani mainoskäsikirjoituksia eri aloilla toimiville yrityksille. Näin lapsenomainen uteliaisuus ja luovuus tarjoavat myös yritysten markkinointiin jotain sellaista, jota ei vielä ole nähty. Parhaimmillaan voin tarjota yritykselle aivan uudenlaisen näkökulman brändäämiseen, joka mullistaa totuttuja markkinoinnin käytäntöjä. "
- Laura, 3hugs.fi perustaja ja brändirunot® konseptin kehittäjä.
Voimmeko auttaa sinua? Lue lisää brändirunoista ja tutustu referensseihin täältä.
3hugs xx Laura, KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija
Comments