Kasvua ja brändinäkyvyyttä sosiaalisen median markkinoinnilla
- 3hugs.fi
- Apr 15
- 2 min read
Updated: Jun 10
Törmään useasti yrityksiä kontaktoidessani siihen, ettei yrityksellä ole sosiaalista mediaa tai vaikka olisikin, viimeisin some päivitys saattaa löytyä vuoden kahden takaa. Okei, mahtuu siihen välillekin laidasta laitaan yrityksiä, kuten myös loistavia esimerkkejä aktiivisista somen ominaisuuksista kaiken irti ottavia brändejä. En kuitenkaan usko, että on olemassa yhtään yritystä, joka olisi täysin somen vaikutusten ulottamattomissa. Some on nimittäin parhaimmillaan muutakin, kuin markkinointiväylä ja myynnin tukitoiminto - se on viestinnän, vuorovaikutuksen sekä brändin arvonluonnin työkalu.
Sosiaalisen median rooli asiakkaan ja yrityksen brändin vuorovaikutuksen mahdollistajana on nykypäivänä tärkeä. Miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää ja miten sen vaikuttavuutta seurata? Miksi yrityksen kannattaa olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa?
SOME = ASIAKKAAN JA BRÄNDIN VUOROVAIKUTUKSEN MAHDOLLISTAJA.
Bränditutkimukset osoittavat todellisen brändin arvon rakentuvan vuorovaikutuksessa yrityksen ja asiakkaan välillä (ks. kriittinen palvelulogiikka), joka on samalla asiakkaan kokemus yrityksestä ja sen tuomasta arvosta asiakkaalle - toisin sanoen, kokeeko asiakas, että hänen tarpeensa kuultiin ja niihin vastattiin odotusten mukaan ja mahdollisesti myös lisäarvoa tuottamalla. Sosiaalinen media tukee brändin arvon rakentumista ja on siihen tarkoitukseen nähden yritykselle jopa edullinen ja monipuolinen vaihtoehto. Sosiaalisella medialla voidaan ostaa monenlaista sisältönäkyvyyttä, mutta merkittävää on myös siellä tapahtuvalla orgaanisella näkyvyydellä. Mitä hyötyä orgaanisella somella sitten on yritykselle?

3 X M I K S I S O M E ?
1 // OSA ORGAANISTA KASVUA, joka taas parantaa yrityksen löydettävyyttä, lisää brändin uskottavuutta ja sitouttaa asiakkaita.
2 \\ LÖYDÄ & AKTIVOI, lisää bränditietoisuutta löytämällä ja aktivoimalla potentiaalisia ostajia alueella sekä kannustaa vierailemaan yrityksessä paikanpäällä ja/tai verkkosivuilla. Erinomainen työkalu inbound-markkinoinnin tueksi.
Kiinnitä tässä kohtaa huomiosi yrittäjänä tai somevastaavana siihen, miten ohjaat ja tuet liidiäsi parhaalla mahdollisella tavalla tekemään yrityksen tavoitteisiin nähden oikeita päätöksiä.
3 // LUO LISÄARVOA, jolla osoitat asiakkaillesi olevasi kiinnostunut heistä esimerkiksi tarjoamalla informaatiota sekä osallistumalla ja aktivoimalla keskusteluun. Tällä on suuri merkitys asiakkaan sitouttamiseen suhteessa brändiin, mutta myös ansaittuun medianäkyvyyteen. Tulen puhumaan tästä omana teemanaan vielä myöhemmin.
. . .
Minuun tekee somessa vaikutuksen erityisesti silloin, kun brändiä osataan hyödyntää luovasti tarinallistaen puheessa, teksteissä ja valituissa teemoissa sekä silloin, kun brändin visuaalinen erottuvuus säilyy kautta linjan eheänä ja tunnistettavana, omaleimaisena sisällöllisenä tone-of-voicena. Siinä on mielestäni resepti houkuttelevaan, mutta myös koukuttavaan sisältöön.
Harmillisen vähän kaikissa yrityksissä on kuitenkaan mahdollisuutta panostaa sosiaaliseen median markkinointiin sen potentiaalista ja mittavan arvokkaista brändihyödyistä huolimatta. Moni yritys, joilla osaamista ei löydy talon sisältä ulkoistaakin sosiaalisen markkinoinnin esimerkiksi mainostoimistolle tai muulle luovalle mediatoimistolle. Sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistaminen on järkevää, mikäli yrityksen sisältä ei liikene ketään, jolla olisi mahdollisuus siihen paneutumiseen. Välillä ulkoistaminen kannattaa, ei pelkästään aika- ja/tai osaamisresurssien vuoksi, vaan myös tehokkuus ja kustannussyistä. Kysy lisää sosiaalisen median markkinointiin tarjoamistamme eri vaihtoehdoista ja tutustu referensseihin täältä.
Somenostetta kesää kohti!
xx Laura
luova yrittäjä, lastenkirjailija-runoilija & kuvittaja, markkinoinnin KTM

Comments