Miksi brändiruno®? Esimerkki brändirunosta.
- 3hugs.fi

- Oct 16
- 2 min read
Updated: Oct 27
Miksi brändiruno®? Mitä lisäarvoa se tuo brändille?
Brändiruno® ei ole mainoslause eikä myyntipuhe. Se on yrityksenne tarina, arvot ja missio kirjoitettuna ja tiivistettynä runolliseen muotoon. Se on kiteytetty, tunteisiin vetoava teksti, joka kaivaa esiin sen, miksi yrityksenne on olemassa.
Annan seuraavaksi esimerkin henkilöstövalmennusta tarjoavalle yritykselle kirjoitetusta brändirunosta. Avaan ensin taustoittamalla yrityksen arvot, joita ovat:
1 // Hyvinvoiva henkilöstö
Todellinen tehokkuus syntyy onnellisista ihmisistä, ei pelkästä suorittamisesta, jossa hyvinvoiva henkilöstö on tuottavuuden perusta.
2 \\ Kestävä kasvu
Onnistumiset rakentuvat pienistä, merkityksellisistä hetkistä ja teoista. Kasvu on prosessi, jota ruokitaan arjen onnistumisilla.
3 // Onnistumisen kulttuuri
Työyhteisö kukoistaa, kun onnistumisia vaalitaan ja jaetaan. Tekemisemme luo ympäristön, jossa ihmiset haluavat ja uskaltavat onnistua, myös työn ulkopuolella.
4 \\ Pitkäjänteisyys
Hyvä olo ja kasvu eivät ole hetkellisiä vaan ne syntyvät pysyvistä tavoista ja arvostuksesta ihmistä kohtaan. Fokus on pitkäkestoisessa vaikutuksessa, ei pikavoitoissa.
✨ Arvot taipuvat brändirunoksi® esimerkiksi näin:
" Mitä on tehokkuus?
Kenties työtapa uus?
Mikä sen saa aikaan?
Vastaan onnellisuus.
Mutta mistä onni syntyy?
Pienistä puroista,
Arjen suloista,
Onnistumisen muroista.
Ruoki onnistumista,
Kasvatat hyvää,
Motivoitunut henkilöstö
Synnyttää kasvua pysyvää.
© 3hugs Oy, Laura Salo 2025
Pystytkö päättelemään pelkän runon pohjalta mitkä yrityksen arvot ovat?
Miksi siis valita brändiruno® osaksi yrityksesi markkinointia ja viestintää?
Tapa kertoa arvoista runomuodossa on uniikki, jolla herätät asiakkaidesi mielenkiinnon, puhuttelet ja tiivistät. Se kertoo enemmän kuin yksittäiset arvot sanaluetteloina yrityksen nettisivuilla tai vuosikatsauksissa. Brändirunojen hienous piilee lisäksi siinä, kuinka ne antavat samalla konkreettisen kuvauksen kuinka yritys/brändi jalkauttaa arvot käytäntöön ja kuinka ne näkyvät yrityksen päivittäisessä arjessa ja toiminnoissa sekä prosesseissa yhdessä asiakkaiden kanssa.
" Brändirunojen hienous piilee lisäksi siinä, kuinka ne konkreettisella tasolla kuvaavat yrityksen arvoja ja sitä, kuinka arvot näkyvät yrityksen päivittäisessä arjessa ja toiminnoissa sekä prosesseissa yhdessä asiakkaiden kanssa.
Tykkään luetuttaa brändirunoja ennen niiden esittelyä asiakkaalle vielä tahoilla, jotka eivät tiedä mitään kyseisen runon taustoista tai sen tavoitteista. Luetuttaessani runoa yrityksen ulkopuolisilla tahoilla, herättivät brändiruno heissä seuraavia ajatuksia:
oman toimijuuden vahvistaminen
kannustava esihenkilötyö
kasvu luo kasvua -mentaliteetti
pienet onnistumiset ruokkivat suuria onnistumisia
yrityksessä tuijotellaan muitakin kuin lukuja ja ollaan kiinnostuneita ihmisistä kasvun mahdollistajina
olisin mielelläni osa tällaista työyhteisöä, jossa ajatellaan ja toimitaan näin!
Näistä erityisesti viimeisin esiin nostamani kommentti tuntui myös itsestä erityisen merkitykselliseltä. Brändirunolla on onnistuttu saavuttamaan myös kiinnostusta työnantajaa kohtaan eli rakennettu houkuttelevaa työnantajabrändiä. Brändiruno kertoi tarinan myös siitä näkökulmasta "millaista on työskennellä meillä?" Mutta myös, "miltä valmennusohjelmamme, metodimme ja tapamme kohdata ihmisiä näyttäytyy asiakkaan näkökulmasta?" Sen, mikä on meille tärkeää.
Mitä ajatuksia tämä brändiruno® herätti sinussa?
~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~
3hugs xx Laura,
KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija
#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä











Comments