top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited.jpg
Search

Brändiruno® // 3 ENNAKKOLUULOA, OSA 2

Updated: Nov 13

Brändiruno® - Mikä fresh tuulahdus uutta osaamista ja tunnetta mainosalalle. Mutta mitä brändiruno® ei ole? Tässä kirjoituksessa pureudun 3 ennakkoluuloon tai käsitykseen liittyen brändirunoihin®.


Ensimmäinen liittyi brändirunon® ja tekstituotannon / copywriting-sisällön eroihin. Pääset lukemaan sen täältä. Tässä kirjoituksessa käsittelen brändirunojen® eroavaisuuksia suhteessa mainoksissa tutummin käytettyyn musiikkisisältöön, ääneen ja audioviestintään.


Tuleeko sulle heti mieleen jokin yritys tai brändi, joka käyttää musiikkisisältöä heihin tunnistettavan mainonnan elementtinä? Jotkut ovat kenties tuttuja jo lapsuudesta, kuten Silja Linen ikoninen tunnusmusiikki, jonka kuullessa mieli seilaa laivaristeilyn alkutunnelmiin, siihen kun ensimmäisen kerran lasket laukut alas oman hytin alaskäännettäville penkeille. Voit jopa tuntea, miltä kokemus tuntuu, mitä näet ympärillä ja millaisia hajuja tai muita elementtejä se tuokaan mieleesi.


Jotkin musiikkitunnarit taas saavat kuulijan laulamaan mukana, kuten "Paulan supervanukas, päivän tekee paremmaks" (Paula-Vanukas, Dr. Oetker) tai mainoksissa käytetyt slogan -tehosteet rytmisesti ääntäen mainosten lopussa iskevästi ja mukaansa tempaavasti, kuten: "Tule PUU-I-LOON" (Puuilo). Ei siis voi kiistää, etteikä ääni tekisi mainonnasta erityisen vaikuttavaa! Pelkän äänen voimin voit esimerkiksi kuunnella elokuvan alusta loppuun, et tarvitse siihen kuvaa. Mutta entäpä jos ääntä ei olisi, pystyisikö elokuvan katsoa pelkkien visuaalisten kohtausten perusteella? Ehkäpä, mutta ainakin se olisi haasteellisempaa.


Kuuntele tästä brändiruno®, sulje silmäsi ja pohdi millaisia ajatuksia, tunteita, kenties muistoja se sinussa herättää? Mihin runo sijoittuu? Huomaatko samalla, mitä siinä mainostetaan?


Audio cover
Demo_brändiruno® (Lonkerias)Brändiruno®: ©Laura Salo, 3hugs.fi // Äänitys: Ari Montonen, sulocon.fi


MITÄ EROA ON BRÄNDIRUNOLLA® JA MAINOSMUSIIKILLA?


Brändiruno® ei ole lyriikkaa laulun tai musiikin muodossa, vaan lyriikkaa, joka pysäyttää kuuntelemaan sekä aistimaan ja prosessoimaan kuulemaansa. Brändirunon® avulla yritys voi:


1 // löytää ja kirkastaa brändin uniikin äänensävyn (tone-of-voice)


2 \\ tiivistää strategisen ydinviestin tunnepitoiseen muotoon


3 // käyttää samaa runoa tai sen johdannaisia eri kanavissa (mainosvideo, audiomainonta, digimainonta, verkkosivut, printtimedia, somesisältö, sisäiset kanavat jne.)


Brändiruno® on ennemmin rinnastettavissa brändistrategiaan, mainoskonseptiin tai mainostekstin suunnittelukonseptiin kuin pelkkään mainoslauluun tai musiikkitunnariin, vaikkakin brändirunoon voidaan myös yhdistää ääntä halutun tunnelman välittämiseksi.


Alla mainonnassa käytetyn musiikin ja brändirunon® ydinerot kiteytettynä:



MAINOSLAULUT VS. BRÄNDIRUNO®


💡 ERO 1:


Mainonnassa on aina etsitty sitä yhtä maagista asiaa; tapaa, jolla brändi jää mieleen ja tuntuu jossain. Usein se on ollut sävel, rytmi tai koukuttava melodia — mainosmusiikki, joka saa hymyn huulille, joka toimii aikansa kuvana ja herättää muistoja vuosienkin päästä.


Mutta entä jos sama tunne syntyisikin sanoista?


Brändiruno® tekee juuri sen. Siinä missä mainosmusiikki käyttää säveliä ja ääntä, brändiruno® soittaa kieltä. Se rakentaa brändin tunteen ja merkityksen sanojen rytmin, soinnin ja mielikuvien kautta. Runo ei jää soimaan korviin, vaan mieleen ja muistiin.


Brändiruno® rakentaa brändin tunteen ja merkityksen sanojen rytmin, soinnin ja mielikuvien kautta. Runo ei jää soimaan korviin, vaan mieleen ja muistiin.


💡 ERO 2:


Mainosmusiikki vaikuttaa suoraan tunteeseen: se herättää reaktion hetkessä, usein jo ennen kuin sanat edes alkavat.


Brändiruno® sen sijaan kutsuu pysähtymään — oivaltamaan ja tulkitsemaan. Se voi olla yhtä aikaa brändin ääni, sen tarina ja sen tarkoituksen ydin.



💡 ERO 3:


Mainosmusiikki vangitsee hetken.


Brändiruno® rakentaa merkityksen, joka kestää aikaa. Brändiruno® on siis kuin brändin sielu sanoiksi puettuna — sellainen, jonka voi lukea, kuulla, lausua ja elää todeksi. Tässä piilee niiden suurin ero.



Brändiruno® ei ole lyriikkaa laulun tai musiikin muodossa, vaan lyriikkaa, joka pysäyttää kuuntelemaan, aistimaan kuulemaansa ja prosessoimaan sitä.


Mitä ajatuksia kuulemasi brändiruno® herätti sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



3hugs xx Laura,

KTM, luova yrittäjä ja brändirunoilija





#3hugs #3hugsfi #3hugsmarketing #3hugsbranding #brändi #brändiruno #mainonta #markkinointi #konsepti #brändiviestintä #strategianytimessä #tarinallistaminen #asiakaskokemus #tunnepohjainenviestintä

 
 
 

Comments


bottom of page