top of page
  • Youtube
  • Instagram
  • Pinterest
  • Facebook
  • LinkedIn
lines_edited_edited_edited_edited.jpg

nappaa uusimmat brändivinkit suoraan sähköpostiisi - ja tiedät mistä huomenna puhutaan. #huomisenmarkkinointia

Ihanaa! Kohtaamisiin! xx Laura

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku

GOES SOCIAL

bränditoimisto turusta, markkinointitoimisto turku, viestintätoimisto turku
Search
  • 2 hours ago
  • 3 min read

Miltä ensimmäinen liiketoiminnan vuosi 2025 on näyttänyt? -kooste:


Huh! Melkoinen vuosi alkaa lähestyä loppuaan ja jos tässä kohtaa tiivistäisin sen 3 sanaan, olisivat ne:


~ tapahtumarikas, edistyksellinen, rohkea ~


Tapahtumarikas siksi, että vuoteen on mahtunut paljon. Vuoden 2023 aikana tein päätöksen, että siihen saakka markkinoinnin toimeksiannot muun yritystoiminnan rinnalla saisi näyttäytyä isommassa roolissa. Kun maaliskuussa 2025 palasin äitiyslomalta yrittäjyyteen, päätin että sen aika on nyt. Näin syntyi 3hugs.fi.


Edistyksellinen siksi, että olen aktiivisesti hakenut liiketoimintaani suuntaa - mitä, kenelle, miksi? Tähän saakka olin jo mm. luonut lukuisia verkkosivuja brändi-ilmeineen, auttanut yrityksiä digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden kasvattamisen parissa, kirjoittanut brändirunoja (joskaan en vielä tiennyt niiden merkitystä kokonaiskuvassa) sekä konseptoinut useita liiketoiminta-aihioita, tuoteideoita sekä palvelukonsepteja. Näin ollen koin alkuun haastavaksi rajata sitä, mihin keskittyä, ja mistä löytää oma liiketoimintarako. Samalla myös hirvitti, jos rajaan, menetänkö potentiaalisia asiakkaita? Huomasin kuitenkin nopeasti, että tietyt linjanvedot on tehtävä voidakseni päättää työpäiväni johonkin ja samaan aikaan ajattelen, että tullakseen alansa parhaaksi jossain tarkoittaa nimenomaan jossain - ei kaikessa.


Tämän myötä fokusoin osaamiseni kolmeen ydinpalveluun:

1 // Brändirunot® 

2 // Brändien tarinallistaminen & viestinnällinen strategiatyö

3 // Luova suunnittelu & konseptointi


Kevään 2025 aikana sain kunnian aloittaa yhteistyön graafikko-kuvittaja Jenni Vilenin kanssa. Lähdimme kehittämään tuotekonseptia nimeltä "Juogurtti®" - ajatuksenamme juotava, kasvipohjainen välipalauutuus kauppojen hyllyille.


JUOGURTTI, juogurtti, 3hugs, 3hugs.fi, 3hugs Oy


Yrittäjyydessä rohkeutta onkin investoida aikaa ja rahaa omiin visioihin, vaikka huomisesta ei tiedä kukaan. Investoimme merkkiin ja saimme pian huomata sen saavan aikaan kiinnostusta isojen elintarviketoimijoiden keskuudessa.


Toinen konsepti, johon olen tänä vuonna panostanut on juomateollisuuden toimijalle kehitetty konsepti ja uusi tuoteidea nimeltä "Lonkerias®"". Myös tätä on ollut referenssimielessä innostavaa kehittää ja viedä eteenpäin, sillä tuoteidea syntyi brändirunon® pohjalta seuraavasti:



lonkerias, LONKERIAS, Lonkerias, 3hugs, 3hugs.fi, 3hugs Oy


Voisikin sanoa, että palaset alkoivat pikkuhiljaa löytää toisensa, kun oivalsin mikä yhteys näillä on - sillä, mikä ohjaa tekemistäni. Vastaus on ollut edessäni koko ajan, ja se on kirkastunut kuluneen vuoden kuluessa. Tietysti - brändirunot®.


Vuosi 2025 on lisäksi ollut verkkojen vesille heittelyn aikaa, verkostoitumista, tilaisuuksia, yrittäjä-aamupaloja - täynnä mieleenpainuvia keskusteluja ja kohtaamisia. Kun sitten huomasin brändirunojen herättävän mielenkiintoa keskusteluissa ja ihmisten palaavan niihin vielä keskustelujemme jälkeenkin, ymmärsin että tässä on oltava jotain, joka ansaitsee lähempää tarkastelua.


Brändiruno® taipuu moneen myös Juogurtti® -tuoteperheelle - Se kirkastaa brändin ääntä ja kertoo tarinaa mieleenpainuvalla ja mukaansatempaavalla tavalla:



JUOGURTTI, juogurtti, 3hugs, 3hugs.fi, 3hugs Oy


Kesän 2025 myötä ajatus brändiruno® -konseptista kirkastui. Sain PRH:lta nimelle tavaramerkkirekisteröinnin ja tiesin, että siinä olisi mun liiketoimintarako. Jotain, joka yhdistää strategisen markkinoinnin ja kaupallisen ajattelun luovaan kirjoittamiseen, brändäykseen ja konseptointiosaamiseeni.


Brändirunoissa yhdistyvät strateginen markkinointi luovaan kirjoittamiseen, brändäykseen ja konseptointiosaamiseeni.

Syksy 2025 on ollut vahvasti brändiruno® -konseptin tuotteistamista, paketointia ja kehittämistä. Olen osannut antaa tälle hiljaiselle työlle kiitosta omassa ajankäytössäni - ja sitä (aikaa & prosessointia) uuden konseptin / tuotteen lanseeraaminen ja näkyväksi tuominen on vaatinut. Olen huomannut konseptin myös tuovan luokseni mielenkiintoisia kohtaamisia, ihmisiä ja yhteistyökuvioita. Eräs, joka on tuonut teksteihini aivan uuden ulottuvuuden on ääninäyttelijä Ari Montonen. Hänen tapansa puhua kirjoittamani sanat ja lauseet todeksi, on tuonut merkittävän lisän brändiruno® -konseptiin ja sen kehittämiseen.


Kuuntele voice over -referenssejä täältä:





~ KIITOS. ~


Vuosi 2025 on myös ollut onnellinen. Oman yritystoiminnan kehittämisen lisäksi on ollut ainutlaatuisen ihanaa nähdä oman esikoispojan kasvaneen vauvasta jo niin toimeliaaksi ja osallistuvaksi taaperoksi. Vuosi 2026 tulee myös olemaan seikkailuntäyteinen, kun perheemme kasvaa alkuvuodesta nelihenkiseksi.


Tästä huolimatta yrittäjällä jatkuvat toimeksiannot edelleen vuoden vaihtuessa. Lisäksi - ja mistä olen hurrrrjan innoissani on, kun tammikuussa starttaamme laajamittaisen brändiruno® -pilotin yhteistyössä ison valtakunnallisen toimijan kanssa. Tästä kuulette lisää ensi vuonna!


Nyt on aika hiljentyä ja antaa tilaa myös luovuudelle. Näihin koosteisiin haluankin toivottaa kaikille


Rauhallista Joulua sekä Unelmien paloa Vuodelle 2026 !



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



xx Laura Salo


KTM, brändien tarinallistaja, copywriter ja brändirunoilija





3hugs, 3hugs.fi, 3hugs Oy

Updated: Dec 11

Mainonnan tärkein tehtävä ei ole kertoa yrityksen tuotteista ja hinnasta, ominaisuuksista tai eduista. Sen sijaan mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunteita, toimia vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan. Tunnepohjainen mainonta on brändin keino tavoittaa kestävämpiä ja brändille lojaaleja asiakassuhteita, mikä samalla tukee pitkäjänteistä brändin kehitys- ja strategiatyötä.


Mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunne ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan.

Miksi brändien tulisi pyrkiä viestimään ennen kaikkea tunne ja merkitykset edellä? Koska Stanfordin tutkijoiden mukaan jopa noin 90–95 % päätöksenteosta muovautuu tunteiden kautta ennen tietoista ajattelua. Tässä maailmassa brändirunot® eivät ole vain luova "kikka", vaan yksi tehokkaimmista tunnepohjaisen mainonnan muodoista, jossa:


1 // Tunne ohittaa järjen ja lisää ostokiinnostusta


Useimmat mainokset kilpailevat näkyvyydestä ja asiakkaista järjen tasolla: perusteluilla, argumenteilla, faktoilla. Brändirunon ei tarvitse olla tai toimia fakta- tai järkiperusteiseen argumentointiin nähden toisena mainonnan ääripäänä, päin vastoin. Brändiruno® yhdistää brändin strategisen ja luovan ytimen, joka kytkee brändin kontekstiin, joka puhuttelee myös tunteita, kokemuksia ja herättää ajatuksia. Yhdistämällä nämä toisiaan täydentävinä, lopputulos puhuu puolestaan.


Esimerkki autonvalmistaja brändistä:


Perinteinen mainos: TV-mainoksessa esitellään auton teknisiä ominaisuuksia: polttoainetehokkuus, moottorin teho, turvallisuus... Taustalla soi neutraali taustamusiikki ja kertoja puhuu fakta-tyyliin.


Lopputulos: Mainos kertoo, mutta ei herätä kokemusta. Katsoja saa informaatiota, mutta ei muista mainosta muutamaa tuntia pidempään. Se kilpailee samojen faktaperusteisten mainosten kanssa, jotka ovat aivoille “taustamelua”.


Brändirunon mahdollisuus: Saman autonvalmistajan mainos voi sisältää tunnepohjaisen viestin esimerkiksi siitä, kuinka auton ominaisuudet parantavat turvallisuutta ja lisäävät näin kuljettajan tunnetta vapaudesta ja auton ohjattavuudesta - muuttavat faktat kokemukseksi. Brändirunon avulla kerronta on rytmistä ja mielikuviin pohjaavaa. Sen avulla voidaan yhdistää maisemat, auton liikkeen rytmi ja kuljettajan kokemus. Esimerkiksi: “Edessäsi avautuvat maisemat, kantavat - tilaa antavat. Jokainen mutka on lupaus seikkailusta.”


Lopputulos: Mainokseen voidaan yhdistää molemmat, faktat sekä tunne. Se jää mieleen, herättää tunnereaktion (vapaus, seikkailunhalu, ilo), luo muistijäljen ja brändi tuntuu elävältä — ei vain listalta tuotteen ominaisuuksia.


2 // Brändiruno® on käyttöliittymä tunteisiin


Tunnepohjaisessa mainonnassa ratkaisevaa on, että asiakas kokee jotakin ennen kuin ymmärtää miksi.

Brändiruno® on siihen täydellinen väline, koska se:

  • luo tunnelman nopeasti

  • muuttaa viestin visuaalisiksi kuviksi, tapahtumaketjuksi, maisemaksi tms. mielessä

  • koskettaa henkilökohtaisuuden kautta

  • jättää tilaa asiakkaan omalle tulkinnalle

Brändiruno® on siis kuin brändin sisäinen ääni — vuorovaikutuksellinen tone-of-voice, joka saa asiakkaan tuntemaan yhteyttä itsensä ja brändin välillä.

Mainonnan tärkein tehtävä ei ole kertoa yrityksen tuotteista ja hinnasta, ominaisuuksista tai eduista. Sen sijaan mainonnan tärkein tehtävä on herättää tunteita ja puhutella asiakasta tavalla, jolla tämä kiinnostuu mainonnan kohteena olevasta brändistä ja vasta siten aktivoi haluttuun toimintaan. Tunnepohjainen mainonta on brändin keino tavoittaa kestävämpiä ja brändille lojaaleja asiakassuhteita, mikä samalla tukee pitkäjänteistä brändin kehitys- ja strategiatyötä.


3 // Tunnepohjainen mainonta rakentaa kokemuksen brändistä


Bränditutkimukset osoittavat, että tunnepitoinen viesti jää mieleen jopa 7 kertaa paremmin kuin rationaalinen argumentti. Näin ollen tunnereaktio on se sytyke, joka määrittää:

  • muistetaanko brändi

  • syntyykö luottamus > brändille lojaalisuutta ja sitoutuneita asiakassuhteita

  • tuntuuko brändi omalta, joltain mihin voin kokea samaistuvani


Brändiruno® osuu tunnepohjaisen viestinnän ytimeen: asiakas tuntee jotain ennen kuin brändi alkaa puhua itsestään, ja se tuo brändiin samalla ripauksen ihmisyyttä ja aitoutta.


Brändirunot® eivät ole vain osa kampanjaa — ne ovat osa tunnetta, joka brändistä jää

Tunteet ohjaavat päätöksiä, käyttäytymistä ja muistamista. Kun brändi onnistuu luomaan emotionaalisen kokemuksen, siitä tulee ihmiselle enemmän kuin brändin myymät tuotteet, kokemukset tai palvelut. Brändirunot® ovatkin tehokas tapa rakentaa tunnepohjaista mainontaa ajassa, jossa ihmiset kaipaavat vähemmän ärsykkeitä ja enemmän aitoutta. Brändiruno® puhuttelee suoraan sinne, missä tunteet syntyvät: muistijäljet, kokemukset, symbolit ja rytmi. Aivot reagoivat runolliseen kieleen kuin musiikkiin — ne eivät vain tule kuulluiksi tai luetuiksi, ne tuntuvat.


Mitä ajatuksia kirjoitus herättää sinussa?



~ 3HUGS.FI - me luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna. ~



xx Laura Salo


KTM, brändien tarinallistaja, copywriter ja brändirunoilija




Miksi runomuotoinen kerronta toimii brändiviestinnässä?


Runous tarjoaa syvemmän emotionaalisen resonanssin kuin perinteinen mainosteksti. Se puhuttelee tunteita, muistia ja mielikuvia, mikä taas vahvistaa brändin identiteettiä ja erottuvuutta.


Nykyisessä mainoskentässä, jossa ihmiset ovat helposti immuuneja perinteiselle myyntipuheelle, runous voi toimia ihmisläheisenä väylänä, jossa mainoksen katsoja/kuulija/kokija reagoi elämäntapaan tai tunteeseen, ei pelkkään tuotemyyntiin. Siispä kun runoutta käytetään markkinoinnissa, sen täytyy olla autenttista – brändirunon® ei pidä tuntua teennäiseltä vaan sen tulee resonoida kokijassa.


Brändirunot® sekä runomuotoinen mainonta maailmalla (“poetry advertising”)


Onko sellaista? Ei ehkä nimenomaisella termillä, jolle ei suoraan löydy englanninkielistä vastinetta, mutta näyttöä tehokkaasta kampanjoinnista sekä mainetta niittäneistä mainoskampanjoista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.


Näyttöä tehokkaasta brändiruno® kampanjoinnista riittää. Näitä yhdistävät mainoksissa käytetty luova kieli, runous ja/tai kielen rytmittely.

Esimerkkejä:


  • Nike ja Levi’s: Esimerkiksi Levi’s on käyttänyt Walt Whitmanin runoutta brändin tarinankerronnassa. Nike on käyttänyt lisäksi vapaamuotoisia, slam-tyylisiä runoja itsensä voimaannuttamiseen ja identiteettiin liittyvässä viestinnässä.


    Kurkkaa Levi´s “Go Forth” -kampanjamainos (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=yVisTfbVSFE ja

    Levi´s - OPioneers! - osa “Go Forth” kampanjakokonaisuutta (mainostoimisto Wieden+Kennedy): https://www.youtube.com/watch?v=HG8tqEUTlvs


  • Coca-Cola “The Wonder of Us” (2018) – alkuperäinen runo Becca Wadlingerilta (mainostoimisto Wieden+Kennedy)


    Kurkkaa Coca-Colan vuoden 2018 Super Bowl -mainos:

    https://www.youtube.com/watch?v=yvwjxcVdges


  • Burma-Shave: Erottautui kilpailijoistaan ja tuli tunnetuksi ainutlaatuisesta mainoskampanjastaan. Yritys asetti maanteiden varsille sarjoja humoristisia, runollisia kylttejä, jotka lukija saattoi lukea kulkiessaan ohi. Tämä jo historiallisen brändin toiminta osoittaa, että runomainonta ei ole uusi, vaan klassinen idea.


  • Louis Vuitton (mainostoimisto Ogilvy Paris):


    Katso vaikuttavan hieno referenssi runoudesta mainonnassa:

    https://vimeo.com/46427889


Tämä runo on ollut kunnianosoitus runoilija Yasiin Beynilta ja kalligraffitisti Niels Shoe Meulmanilta Muhammad Alille. Se on ollut osa isompaa kampanjakokonaisuutta, jossa toistuivat teemat: "Dream," "Float" ja "Life". 



Soveltuvatko brändirunot siis myös englanniksi?


1 // Ehdottomasti kyllä — ja sillä voidaan saavuttaa erottuvuuden lisäksi kilpailuetua myös kotimaan markkinassa. Englanti on globaali kieli, joten brändiruno®, joka toimii englanniksi, voi skaalautua ja tavoittaa laajemman yleisön. Meillä myös hybridimalli on mahdollista toteuttaa, jossa toteutetaan brändiruno® englanniksi + paikallisia runoja myös suomen kielellä tietyille markkinoille ja kohdeyleisölle.


2 \\ Kuten referensseistä huomataan, englanninkielinen runous toimii monissa tunnetuissa, ison levikin kampanjoissa (kuten Nike, Coca Cola, Louis Vuitton...).


Esimerkiksi Coca Cola ja Super Bowl “The Wonder of Us” (2018) – runoteksti julkaistiin mm. sanomalehdissä (esim. takasivuilla) ja sosiaalisen median kanavissa, mikä moninkertaisti kampanjan tavoittavuuden. Kampanjan sanotaan tuottaneen miljardeja näyttökertoja, ja sen ympärillä oli satoja mediapäivityksiä sekä some-keskustelua, mikä osoittaa että runomainonta herätti huomiota sekä mainostajana että kulttuurisena puheenvuorona. Monissa medioissa mainos noteerattiin osaltaan “yhdeksi vuoden merkittävimmistä ja erottuvimmista Super Bowl -mainoksista” — ja nimenomaan siksi, että se uskalsi käyttää runoa tavallisten mainostrendien sijaan.


3 // Strateginen rooli brändirunoilla mainonnassa


  • Brändimainonnassa ("brand building"): Runot voivat toimia brändimielikuvan rakentajina — ne luovat tunneyhteyttä, tarinallisuutta ja syvällisemmän viestin kuin perinteiset mainosiskut.

  • Kampanjoissa: Tietyt kampanjat (esim. lanseeraukset, CSR-viestintä, brändin arvoviestit) soveltuvat hyvin runolliseen ilmaisuun.

  • Sisältömarkkinoinnissa ja sisällöllä rikastamisessa: Runoja voi käyttää sisällössä — blogeissa, videoissa, some-sisällöissä — ei vain mainosmateriaaleissa.



Päätän tämänkertaisen kirjoituksen runolliseen ajatukseen:


“Innovation doesn’t see the possibility of tomorrow / it creates tomorrow.”


“Innovaatio ei näe huomisen mahdollisuutta – se luo huomisen.”


Sitä edustavat brändirunot® ja 3hugs.fi - huomisen markkinointia.



xx Laura,


KTM, brändien tarinallistaja, runoilija-kirjailija ja brändirunoilija





runomuotoinen mainonta maailmalla, brändiruno, brändirunot, 3hugs Oy, 3hugs.fi, 3hugs

Logo_horizontal_black_edited_edited_edited_edited_edited_edited_edited.png

3hugs.fi - luomme tarinoita, jotka puhuttavat huomenna.

- HUOMISEN MARKKINOINTIA. -​

bottom of page